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다문화가정 학생에 대한 학교급 별 교육지원 방안 연구

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Authors
조영달; 김재근; 박윤경; 박선운
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
교육연구와 실천, vol.77, pp. 33-65
Keywords
multicultural educationeducational support planschool levelcommunication and mutual understandingidentitycareer education다문화교육학교급별 교육자원소통과 상호이해정체성직업진로교육
Description
이 연구는 2010년 교육과학기술부 연구과제인 ‘다문화가정 자녀의 학교급별 교육지원 방안 연구’
의 내용을 요약하고 재구성하여 작성한 것임.
Abstract
This study aims to discover the demand and present condition of educational
support for the students of multicultural families. Based on the findings of them, it
also aims to suggest the educational support plan according to the school levels.
For this purpose, analysis of the present educational support program for the
students of multicultural families has been conducted. On top of that, analysis of
the education support demand according to the school levels, and investigation on
the present condition of educational support has been conducted as well.
Educational support plan according to the school levels for the students of
multicultural families has been suggested based on these findings.
Suggestions presented in this study are as follows. At the kindergarten level,
language education and culture education are required to lay the groundwork for
the mutual understanding and communication as a member of society. At the
elementary school level, general objective of educational support plan is similar to
that of kindergarten level. But for the educational contents, school adaptation
education at the elementary school level is required for the development of mutual
understanding and communication in the frame of school institution, as well as the
language education and culture education. At the middle school level, general
career-education and identity education need to be emphasized. At the high school
level, educational support related to academic achievement, as well as more detailed
career-education, is required. By suggesting these differentiated educational support
plan according to school levels, multicultural education of Korean society will be
able to approach the school education and the students of multicultural families one
step closer.이 연구는 다문화가정 학생들의 학교급 별 교육지원 요구와 현황의 특성을 밝히고,
이에 따른 학교급 별 교육지원 방안을 제안함을 목적으로 한다. 이를 위해 다문화가정
학생에 대한 교육지원 프로그램을 분석하고, 학교급 별 교육지원 요구를 파악하였으
며, 동시에 실제로 이루어지고 있는 교육지원의 현황을 조사하였다. 그런 다음 이를
바탕으로 학교급 별 지원방안이 제안되었다.
본 연구가 제안하고 있는 바는 다음과 같다. 유치원 급에서는 다문화가정 학생들이
공동체적 소통과 상호이해의 바탕을 마련할 수 있도록 언어교육과 문화교육이 중점적
으로 이루어져야 하며, 초등학교 급에서는 그 목표는 유치원 급과 비슷하지만, 교육
내용에서 언어교육 및 문화교육이 이루어짐과 동시에, 학교 제도에서 소통과 상호이해
를 더욱 진전시키기 위해 다문화가정 학생들에 대한 학교적응교육이 실시되어야 한다.
중학교 급에서는 다문화가정 학생들의 자아정체성 강화 교육과 일반적 수준의 진로직
업교육에 강조점을 둘 필요가 있다. 고등학교 급에서는 다문화가정 학생들의 학업성취
와 관련된 교육지원이 이루어져야하며, 구체적 수준의 진로직업교육과 관련하여 본격
적인 지원이 제공될 필요가 있다. 이러한 학교급 별 차별화된 교육지원 방안을 마련함
으로서 한국사회의 다문화교육은 다문화 학생과 학교교육에 한 걸음 더 다가갈 수 있
을 것이다.
ISSN
1226-4636
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/75397
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Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Center for Educational Research (교육종합연구원)교육연구와 실천교육연구와 실천 vol.77 (2011)
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