Human Right Infringement on North Korean Refugees, Migration Networks and Policy Implications in Asia

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Choi, Young-jin
Issue Date
서울대학교 통일평화연구소
통일과 평화, vol.3 no.1, pp. 385-429
탈북난민연줄망인권글로벌 이주 거버넌스North Korean Refuggesnetworkhuman rightsglobal migration governance
본고는 국가경영 실패의 결과로 아시아의 경로를 통해 급증하는 탈북 난민의 인권상
황을 조사한다. 또한, 글로벌 이주 거버넌스에 거의 방치된 채 있는 아시아에서의 탈북
난민 문제에 영향을 미치는 아시아 관련국의 외교정책, 정보, 자원 및 네트워크를 살펴본
다. 중국 당국은 이들을 난민으로 보지 않고 불법 월경자로 간주한다. 따라서 이들 탈북
난민들은 법적 지위가 부재한 가운데 인신매매, 감금 및 폭력 등 복합적인 착취로 침해
를 당하고 있다. 북한으로 송환된다면, 힘겨운 감옥형을 감내해야 할 것이다. 그래서 그
들은 명백히 ‘박해의 근거되는 두려움’의 국제적 표준을 충족하는 송환의 두려움을 겪고
있다. 국제 이주 거버넌스가 취약한 가운데, 탈북 난민들은 억압적이고 반기지 않는 아시
아국가들을 직면하면서 주로 브로커가 형성한 사회 연결망을 통해 그들을 대한민국으로
데려오고 있다. 한편, 이런 연결망이 닿지 않은 탈북난민들은 여전히 중국에서 인권침해
의 위험에 노출되어 있다. 이러한 글로벌 이주 거버넌스의 취약점과 구조적 난맥을 보완
하기 위해서 비정부 기구와 협력을 통해 관련 아시아국가들에 협조를 구하는 국제적 행
위자나 중재자로서 정부의 역할이 강력히 요구된다.
The paper aims to investigate the infringement on the human rights of the
rapidly increasing North Korean refugees who take several routes in Asia, as
a result of the state failure. It also explores how diplomatic policies from
the concerned Asian countries, information, resources, and networks have
affected North Korean refugee issues, while leaving behind the near
abandonment of global migration governance encompassed on them. The
Chinese authorities regard the North Koreans as illegal transgressors-not as
refugees. Their human rights have thus been infringed through multiple
exploitations, human traffickings, detentions and assacuts as a result of the
lack of legal status. If returned to North Korea they are most likely to
endure harsh prison sentences. They have thus undergone the fear of being
repatriated, which apparently meets the international standard of a
well-founded fear of persecution. Faced with the repressive and
unwelcoming Asian states against them, the social networks created by
human smugglers have greatly facilitated their arrival in South Korea while
the role of global migration governance has been meager. Otherwise, many
still lie in a vulnerable position in China without a proper connection. So
as to complement the weakness of global migration governance and “structural holes”, the role of the state should be emphasized as an
international actor or mediator in collaborating with the concerned the
countries along with concerted efforts with the NGOs.
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