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탈북 청소년들의 감정성과 남북한의 문화심리적 차이
North Korean Refugees' Emotionality and Its Social Implications: A Perspective from Cultural Psychology

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Authors
정향진
Issue Date
2005
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.11 No.1, pp. 81-111
Keywords
탈북 청소년탈북 이주민North Korean Refugee북한North Korea감정emotion문화심리cultural psychology
Description
이 글의 가장 일차적인 초고는 ‘남북사회문회통합연구팀’의 학술세미나(2003. 5. 8~5. 9)에서 발표되었다.
Abstract
이 글은 탈북 청소년들의 문화심리적인 특성과 남한 사회에서의 적응 그리고 그와 관련하여 남북한의 문화심리적 차이를 검토한다. 탈북 청소년들을 지속적으로 접하는 남한 사람들이 흔히 지적하는 것 중의 하나가 감정성이다. 탈북 청소년들이 감정의 고저가 심하며, 감정 표현이 “극적”이라는 관찰이 그것이다. 매우 “정감”이 넘치다가도, 남한 사람들의 입장에서 볼 때 대인 관계의 기본적인 코드에서 벗어날 정도로 “직설적"으로 자신의 감정과 의사를 표현하기도 한다는 것이다. 좀 더 부정적으로는 "공격적인 성향"이 강하여 쉽게 폭력을 행사한다고 지적된다. 이 글은 탈북 청소년들이 “감정적”이라면, 어떠한 기준으로 볼 때 그러한지, 그들의 감정성은 구체적으로 어떤 양상으로 나타나며, 그로 인해 남한 사회에서의 적응이 어떻게 영향을 받는지를 논의한다. 또한 감정성이 탈북 청소년들의 일반적인 심리적 경향이라면 그것이 남북한의 문화심리적 차이에 대해 시사하는 바는 무엇인지 역시 이 글에서 다루고자 하는 주요한 질문이다.



This paper examines a psychological and behavioral characteristic of North Korean refugees living in South Korea and its implications for their social adjustment in the South. South Koreans working closely with refugees from the North commonly point out marked emotionality among them, while new comers complain of difficulties in social communication with existing residents. North Korean refugees themselves acknowledge their emotional style as different from the dominant one in the South Korean society. They assume strong emotional ties among themselves, and are critical of South Koreans being emotionally "superficial." On the contrary, South Korean residents often view them as violent, unpredictable, and unruly. It appears that these two groups of people subscribe to different cultural models of emotion and person. This has a serious implication for both the adjustment of refugees in the South and social integration between the two Koreas in the future. This paper, based on interview and participant observation, presents an ethnographic account of the refugees' emotionality, e.g., in what context it is observed, how it is perceived, and how it affects their social life. Further, it points to the different historical trajectories of the two Koreas-one based on a capitalist and the other a socialist economy-as a source of the development of different cultural models of emotion. In so doing, it attempts a possible theoretical formulation that links the intensity of emotional experience, the degree of public display of emotion and structural features of the society at the macro-level, particularly class system.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/79481
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.11 no.1/2 (2005)
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