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중국 카작족 존댓말에 대한 사회언어학적 분석
A Sociolinguistic Analysis of the Honorific Speech among the Kazakhs in China

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Authors
김우진
Issue Date
2006
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.12 No.2, pp. 5-56
Keywords
존댓말honorifics중국China카작족카작어Kazakh한족한어Chinese농담관계joking relationship사회언어학sociolinguistics의사소통 능력communicative competence
Abstract
이 글에서 연구 대상으로 삼고 있는 카작족은 카작스탄 공화국을 중심으로 하여 중국 신강 지역, 러시아, 우즈베키스탄 등지에 분포하는 중앙아시아의 대표적인 유목민족이며 총 인구 수는 약 1천만 명에 달한다. 카작족이 분포하는 지역은 과거의 공산진영(구소련, 중국, 몽골 등)에 속하여 이들의 문화에 대한 한국이나 기타 서방 학자들의 인류학적 연구가 매우 부진할 수밖에 없었다. 또 카작족의 문화를 다룬 소수의 기존 연구들은 대부분 경제 방식이나 사회 조직에 관한 고찰에 편중되어 있고, 본 연구에서와 같은 규범, 언어, 지식, 예절 등 추상적인 관념의 영역에 대한 경험적인 접근은 거의 시도되지 않았다.

존댓말의 구조와 사용 원리를 밝히는 것을 목적으로 하는 본 연구는 다음과 같은 점에 착안하였다. 카작어의 존댓말에는 대화시 청자(addressee)에 대한 거의 모든 언급에서 존칭 혹은 평칭의 선택이 강제된다는 구조적 특성이 있다. 청자에 대한 언급에는 청자를 가리키는 대명사 및 호칭, 청자를 주체로 하는 행동이나 상태, 청자의 소유 등이 모두 포함된다. 따라서 2인칭 대명사에는 물론이고, 2인칭 대명사가 주어인 문장의 술어(predicate)에 반드시 청자에 대한 존경 여부가 표시되는 것이다. 카작어 존댓말의 이러한 구조적 특성은 단순히 존칭과 평칭의 여러 표현들이 존재한다는 언어적 사실을 말해줄 뿐만 아니라 그러한 표현들을 누구에게 어떤 상황에서 선택ㆍ사용할 것인가에 관한 문화적인 지식을 수반한다. 즉 적절한 존댓말 사용의 규칙은 카작족 사회의 성원이라면 마땅히 알고 있어야 하는 필수적인 지식이며, 이것은 바로 말하기의 민족지학(ethnography of speaking)(Hymes 1962; 1974)에서 제시한 ‘의사소통 능력(communicative competence)’에 해당하는 것이다.

이에 본 연구는 카작어 존댓말의 구조를 파악하고, 실제 대화에서 존댓말의 사용에 영향을 주는 사회적 변수들을 발견하고, 나아가 그러한 사회적 변수들 간의 상호관계(즉 사용의 규칙)를 규명함으로써, 카작족 문화에 대한 이해를 심화하는 데에 일조하고자 한다.



Honorific speech has been of great interest among anthropologists and linguists because it implicates culture-specific knowledge of the society concerned. This paper attempts to describe honorific speech patterns of the Kazakhs in Xinjiang(新疆), China. Analysis presented in this paper is based upon the author's anthropological field research conducted for four months from April 16th to August 20th, 2005 in two Kazakh nomadic villages(Almalïsay and M ïŋšuŋqur) located in Xinjiang. The main results of the research are as follows.

The linguistic repertoire of Kazakh honorifics is divided into 1)grammatical elements and 2)lexical elements. The former includes pronouns, possessive suffixes, and predicative suffixes; the latter primarily refers to a range of terms of address. The combination of these elements results in three speech levels (namely "level Ⅰ," "level Ⅰ," and "level Ⅱ"), which in turn constitute the basic structure of Kazakh honorifics.

In actual utterance, one is required to know not only the structure of honorifics, but also the rules governing its usage in various social contexts. The social rules of Kazakh honorific usage are classified into 1) "general rule," 2) "supplementary rule," and (3) "manipulative usage" in this analysis. The first two rules indicate how various relations are defined and the appropriate speech level is selected accordingly. The "general rule" works in most types of social relations, while the "supplementary rule" applies w hen the participants of conversation are in the so-called 'joking relationships.' In addition to these two rules dealing with relational factors, "manipulative usage" accounts for honorific speech patterns affected by individual's intention and situational factors.

Honorific speech is a linguistic phenomenon that is closely integrated with Kazakh social structure and cultural values. Some of the salient structural features of Kazakh society, such as kinship organization, hierarchical order, and joking relationships, are rigorously observed in honorific speech. Furthermore, Kazakh honorific speech makes an important part of the cultural etiquettes of respecting seniors in the family and the society. Appropriate use of honorifics represents one's demeanor and refinement, and it is regarded as a basis of moral assessment.

Honorific speech reflects and reinforces Kazakh cultural values that place great emphasis on modesty and respect toward elders.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/79497
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.12 no.1/2 (2006)
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