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개화기 교과서 속의 세계와 역사: 만국지리(萬國地理)와 만국사(萬國史)를 중심으로
New World and Its History in the Textbooks of Enlightment Movement Period: Focusing on World Geography and World History Textbooks

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Authors
김영훈
Issue Date
2010
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.16 No.2, pp. 5-30
Keywords
개화기The Enlightment Period개화기 교과서Textbooks of the Enlightment Period신교육New Education개화기 근대성Modernity of the Enlightment Period사회진화론Social Evolutionism
Abstract
이 연구의 출발점은 1908년 11월 1일자 『소년』의 한 기사와 연관되어 있다. 그 기사의 내용은 최남선 자신을 대변하는 주인공 소년의 마음에 나타난 세계여행의 욕망에 관한 것이다. 새로운 세상을 ‘말로만 배우고 귀로 듣는 것보다 눈으로 보고’ 싶다는 것이다. 이는 ‘학교 강당에서 지리 시간에 막대 드신 선생이 지도를 가리키시며 설명하실 때에 어떠니 어떠니 하는 논설을’ 듣기 시작하면서 생긴 새로운 세계로의 갈망을 의미한다. 이와 같은 『소년』의 기사를 읽으며 100여 년 전의 만국지리 시간을 머릿속에 그리면서 떠오른 질문은 단순한 것이었다. 과연 당시의 지리시간에는 무엇을 배웠으며 교과서와 당시 지도란 어떤 내용과 모습을 가진 것인가 하는 것들이었다.

개화기는 인종과 문명이라는 새로운 개념은 물론 우승열패, 약육강식이라는 당시의 세계관이 도입되기 시작한 공간이었고 한국인에게 낯선 곳, 낯선 시간에 관한 인류학적 지식이 최초로 대중화되기 시작한 출발점이었다고 평가할 수 있을 것이다. 실제 세계 여러 곳을 여행할 수 없었던 당시의 독자들의 머릿속엔 세계를 그려보는 일종의 심상지리(mental geography)가 자리 잡기 시작한 것이다. 그렇다면 개화기 초, 중등학교를 다니던 학생들의 머릿속에 그려진 세계와 그 역사는 과연 어떤 모습이었을 것인가?



The Enlightment Period has become a major focus among social scientists today in Korea. The significance of the period is increasingly discussed among scholars for it being the origin of Korean modernity. Especially, beginning in the late 1990s, a gro Kng number of studies have focused on diverse aspects of early modernity at the turn of 19th century.

In this study, the Enlightment Period is considered to be critical because a new wave of information and knowledge about others began to be introduced to Korean public for the first time. I take the period as the first ‘anthropological' knowledge started to be dispersed among Koreans. The question is then how the early students in the Enlightment Period understood the world and its history.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/79600
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.16 no.1/2 (2010)
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