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고등학교 스페인어 교육과정과 수사교육
The National Spanish Curriculum for High School & the Teaching of the Numerals

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Authors
곽재용
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 라틴아메리카연구소(SNUILAS)
Citation
Revista Iberoamericana, Vol.23 No.2, pp. 233-260
Keywords
교육과정기본어휘표수사교육National CurriculumBasic Vocabulary ListTeaching of the numerals
Abstract
고등학교 스페인어 교육과정((1997, 2007, 2009)은 수사(기수와 서수)는 기본 어휘표에 수록하지 않아도 기본 어휘표에 수록된 것으로 간주한다고 기술한다. 이러한 교육과정의 기술 내용에 따라 고등학교 교과서인『El Espanol I』(2002),『 El Espanol』(2011)『 스페인어 I』(2012)은 해당 교과서에서 서수를 기본 어휘 요소로 사용한다. 그러나 이 교과서들은 용법의 측면에 있어서 합리적이고 통일된 수사에 대한 정의의 기준을 찾기가 매우 어렵다.

본 연구는 수사 교육은 형식초점접근법(cf. Long 1991)에 기반하여 적절한 맥락으로 이루어진 내용을 통해 명시적으로 학습자들에게 교수가 이루어져야한다고 제안하고 평가 또한 교과서서에서 학습 가능한 어휘적 문법적 내용이 반영되어야 한다고 제안한다.
The National Spanish Curriculum for High School(1997, 2007, 2009)

considers all the numerals (cardinals and ordinals) as the basic vocabulary

item although they are not actually included in the basic vocabulary list. The

textbooks El Español I(2002), El Español(2011) and El Español I(2012) adopt

the numerals as the basic lexical elements in their respective books. But, it is

hard to find a reasonable and uniform criterion to define them with respect to

their use.

In this study we will try to show that the numerals should be taught explicitly with

an adequately prepared context from the viewpoint of Focus on Form

Approach(cf. Long(1991)). We would like to suggest that the evaluations must

reflect the lexical and grammatical contents that are learnable in the textbook.
ISSN
1598-7779
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/83906
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Institute of Latin American Studies (라틴아메리카연구소)Revista Iberoamericana (이베로아메리카연구)Revista Iberoamericana (이베로아메리카연구) vol.23 no.01/03 (2012)
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