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유까딴 기우제 의례에 나타난 리더쉽의 기원과 의미
The Origin of Aboriginal Leadership Revealed in Cha’-Chak Ceremony

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Authors
정혜주
Issue Date
2013
Publisher
서울대학교 라틴아메리카연구소(SNUILAS)
Citation
Revista Iberoamericana, Vol.24 No.1, pp. 303-331
Keywords
희멘차착 의례신을 부름세상의 중심고대문명 유산H-menCha’-chakSummons GodAxis MundiPrehispanic legacy
Abstract
옥수수의 경작이 시작되는 시기가 되면 유까딴 반도의 대부분의 마을에서는 비를 기원하는 ‘차착 의례’를 한다. 마을전체가 하는 공적인 행사로, 전통적인 지도자인 희멘이 주관한다. 마을 사람들이 여러 겹의 또르띠야인 뚜띨레스, 성스러운 음료 발체를 준비하는 동안 희멘은 천정과 세 면이 닫힌 의례의 공간을 만든다. 열린 한 면을 통하여 의례의 공간으로 들어간 희멘은 스스로 ‘세상의 중심’이 되고, 각각의 귀퉁이에 하늘을 받치는 신을 상징하는 젊은이를 세운다. 오방위의 중심이 된 희멘은 네 귀퉁이의 탁자를 돌며 천체의 운행을 재현하며 비의 신과의 대화를 하고 마침내 비를 불러온다. 희멘이 이끄는 오늘날의 의례는 메소아메리카 문명 형성기의 유산인 찰까친고에서 발견된 동굴과 토기, 떼오빤데꾸아니뜰란의 중앙 신전, 그리고 훔볼트의 ‘도끼모양 홀’에서 그 기원을 찾을 수 있다. 차착의례에 투영되어 있는 곡물의 경작과 함께 시작된 리더쉽은 오늘날의 마야사람들에게도 유용한 고대

메소아메리카문명의 유산이다.
When themaize cultivation beginsmost of villages in Yucatan peninsula

do Ch‘a-Chak ceremony, “Bring-Rain” ritual. It is a public event for whole village

and the schamanic priest h-men leads it. All village people preparemulti-layered

tortilla tutiles, sacred beverage balche’, and the victim turkey. The h-men

prepares sacred space on the table by making naval and three closed wall and

an open entrance. He enters through it, and he himself be Axis-Mundi. And put

every corner a man who sustains heaven. The Axis-Mundi, h-men moves

counterclockwise circle trying to summon the Rain God to bring the rain. The

action of today’s h-men could find in Formative period of Mesoamerican

civilization ruins such as Chalcatzingo cave and pottery, ceremony center of

Teopantecuanitlan, andHumboldt celt. The aboriginal leadership that beganwith

the cultivation of crop continues even today as useful Prehispanic legacy.
When themaize cultivation beginsmost of villages in Yucatan peninsula

do Ch‘a-Chak ceremony, “Bring-Rain” ritual. It is a public event for whole village

and the schamanic priest h-men leads it. All village people preparemulti-layered

tortilla tutiles, sacred beverage balche’, and the victim turkey. The h-men

prepares sacred space on the table by making naval and three closed wall and

an open entrance. He enters through it, and he himself be Axis-Mundi. And put

every corner a man who sustains heaven. The Axis-Mundi, h-men moves

counterclockwise circle trying to summon the Rain God to bring the rain. The

action of today’s h-men could find in Formative period of Mesoamerican

civilization ruins such as Chalcatzingo cave and pottery, ceremony center of

Teopantecuanitlan, andHumboldt celt. The aboriginal leadership that beganwith

the cultivation of crop continues even today as useful Prehispanic legacy.
ISSN
1598-7779
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/83928
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Institute of Latin American Studies (라틴아메리카연구소)Revista Iberoamericana (이베로아메리카연구)Revista Iberoamericana (이베로아메리카연구) vol.24 no.01/03 (2013)
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