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Korean as the gateway to Korean studies, The importance of area studies in a discipline-defined academic environment
한국학의 관문으로서의 한국어 - 대학의 교육환경 면에서 본 지역학의 중요성

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Authors
De Ceust, Koen
Issue Date
2007
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.20, pp. 131-160
Keywords
Korean studies,Korean language acquisitionArea studies한국학한국어 습득지역학
Abstract
한국을 연구하는 학자에게 한국어와 한국학의 관련성은 너무도 자명해서 이제껏 문제시된 적이 없었다 그 등한시되어 온 관계성에 대해 필자는 지난 수년간 네덜란드 라이덴 대학 교수로서 그리고 한국학 연구자로서의 개인적인 경힘들을 바탕으로 면밀한 검토를 시도해 보고자 한다.

현재 라이덴 대학 한국학과의 강의계획안을 보게 되면 한국어 습득은 한국학을 공부하는 학생들에게 팔수사항으로 제시되어 있다. 한국학 전문가에게도 한국어는 필수불가결한 학문적 도구이다. “필수불가결”이지만, 그것은 어디까지나 언어적 도구이지 그 자체로 목적이 될 수는 없다. 네덜란드어를 모국어로 사용하는 이들이 한국어를 배우는 데는 많은 시간을 할애해야 하는 힘겨움이 뒤따른다. 그 같은 언어 수업과 학문적 내용을 위주로 한 강의틀 사이의 균형을 맞추는 엘도 쉽지 않은 엘이다 나아가 학생들과 수요 시장 측에서는 한국어 회화에 대한 요구가 많고 학문적 활동 변에서는 한국어 독해 능력이 더 펼요성을 인정받고 있다 기대치의 격차와 더불어 구조적, 제도적 교육의 한계까지 겹쳐서 학생들이 도달할 수 있는 한국어 습득 능력이란 일정 수준으로 한정될 수밖에 없다. 이라한 상황 속에서 현재 본 대학의 한국학과는 이상적인 제도적 빙반의 하나로 한국 대학들과의 협략을 통해 한국 내의 한국어 집중 과정을 학생들에게 이수시킴으로써 언어교육의 향상과 능률을 꾀하고 있다.



For a Korean Studies scholar, the relationship between Korean and Korean studies is so self-evident that it is hardly ever problematized. In this essay, I take the opportunity to elaborate on this relationship on the basis of my very personal experiences as a lecturer and a researcher at Leiden University in the Netherlands.

The relationship between Korean studies and Korean language acquisition is fundamental in the teaching program of our department. To a Korean studies specialist, Korean is an essential tool: essential, but a tool rather than the essence. However, the difficulty to a Dutch native speaker is such that a lot of time is allotted to learning Korean. To find the right balance between academic content courses and language acquisition is a constant worry. Furthermore, both students and the market focus mostly on spoken Korean, whereas from an academic point of view, reading skills are probably of more direct relevance. On top of these varied expectations, there are inevitable structural and institutional constraints which limit the level of Korean our students can reach Within that context, suggest that a gm! ideally structural cooperation between language acquisition at our department and language programs in Korea could improve the efficiency of the language learning process.
ISSN
1227-8823
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/87152
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 19/20 (2007)
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