Publications

Detailed Information

한국어 말하기 교수 · 학습에서 학습자-학습자 간 언어 상호작용 연구 - 중국 대학교 학습자를 대상으로 : A Study on the Verbal Interaction Between Learners in korean Speaking Teaching and Learning : in the Case of Chinese University Students

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

박해연

Issue Date
2008
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.21, pp. 195-222
Keywords
언어적 상호작용학습자 중심의사소용 전략담화 분석verbal interactionlearner-centered teachingcommunication strategydiscourse analysis
Abstract
외국어 교육에서 목표 언어에 의한 상호작용의 활성화는 교수 ·학습의 활동 목표이자 동시에 그 목표를 달성하기 위한 바람직한 방법이다. 교실에서 이루어지고 있는 교사와 학습자 간, 특히 학습자들 간의 상호작용적 측면을 고려하지 않고서는 언어 수업에 대한 충분한 이해와 효과를 기대하기 어렵다. 교수적인 측면에서 교사의 입력, 학습자측면에서 학생의 발화 산출, 그리고 교사와 학습자, 학습자 간의 상호작용 유형과 전략들을 연구하여 교육의 현장에 적용시킨다면 학습이 효과성을 높여 보다 효율적인 교육을 시키는데 도움이 될 것이다. 다라서 본 연구자는 중국의 한국어 말하기 수업에서의 실 상황 과제 활동을 중심으로 학습자 간의 언어 상호작용을 분석하여 학습자 간의 언어 상호작용을 활성화시킬 수 있는 전략 즉 이해를 활성화시키고 발화 산출을 촉진하며 상호작용을 지속시킬 수 있는 전략으로 범주화하였고 이 전략들을 말하기 교수·학습에 적용할 수 있는 방법에 대해 모색해 보았다.



The revitalizing interactions in target language is the ultimate goal of language teaching and learning as well as a desirable method for achieving the goal. In teaching aspect, it will be helpful for the effective education by enhancing learning effects to research the input from instructers, the speech produced by enhancing learning effects to research the input from instructers, the speech produced by learners, and the types of interaction and strategies between teacher and learner or between learners for the purpose of applying to actual teaching. Therefore, I analyze verbal interaction between learners during actual task activities of Korean speaking class in China With the analyzed result, I propose the method of applying the strategies for promoting verbal interaction to practical speaking instruction.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/87162
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share