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Japanese as a Second Language (JSL) and for Foreign Students in Japanese Elementary and Junior High Schools -A Comparison with Korea Focusing on the Japanese Language (kokugo) Subject
일본 초·중등학교 외국인 자녀를 위한 교육적 지원 현황 - 국어 교과의 例를 중심으로 한국과 비교

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Authors
Fouser, Robert J.
Issue Date
2011
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.27, pp. 299-330
Keywords
제2언어로서 일본어일본 학교에서 취학하는 외국인 자녀일본 국어 교과한국의 다문화 가정한국 학교에서 취학하는 외국인 자녀Japanese as a second language (JSL)foreign children in Japanese schoolskokugomulticultural families in Koreaforeign children in Korean schools
Abstract
1990년부터 일본 초․중학교를 다니는 외국인 자녀의 증가에 따라 일본 교육계에 새로운 변화가 요구되었다. 기존의 교육과정은 단일 문화 및 단일 언어의 전제하에 설계되었기 때문에 교육계는 이러한 변화에 대응하는 데에 어려움이 있다. 일본어의 읽기, 쓰기 기능은 습득하기가 쉽지 않고 더군다나 외국인 자녀들은 가정에서 일본어를 사용하는 경우가 많지 않기 때문에 일본인 학생에 비해 습득 속도가 떨어지는 경우가 많다. 이러한 현상으로 교육 현장에 있는 교사, 특히 일본어(국어) 교사의 경우 학생들을 지도하는 데에 어려움이 많다.

이 논문에서는 일본 교육 정책 당국들이 취한 각종의 조치들을 검토하여 현재 연구가 활발하지 않은 한국에서의 외국인 자녀를 위한 한국어 교육 방안을 대조․비교 관점에서 마련하는 것이 목적이다. 특히 일본어(국어)를 포함한 각 중요한 교과목의 학습 능력을 갖추기 위해 필요한 일본어 능력을 향상하는 JSL(제2언어로서의 일본어)교육과정을 중심으로 검토하고자 한다. 결론적으로 말하자면 일본어 교육이 자국민 중심으로 이뤄지고 있기 때문에 외국인 자녀 관련 교육 정책은 외국인 학생들이 느끼는 소외감과 같은 사회적 문제에 대한 대처가 미흡하다. 한국의 다문화 가정과 성격이 다른 외국인 자녀의 경우에도 한국어 교육을 강화하는 것은 ‘학습 능력’을 계발하고 고취시키는 데에 도움이 된다.



The increase in the number for foreigners in Japan during the 1990s and 2000s created new demands for education as the number of foreign children attending Japanese schools increased. The lack of Japanese language input at home thus makes it more difficult for foreign children to acquire literacy in Japanese at the same rate as Japanese children, which in turn creates new challenges for teachers, particularly teachers of Japanese language (kokugo).

In this paper, I investigated various measures taken by teachers, schools, and educational authorities in Japan to meet the complex needs of foreign children in the schools system. The paper focused particularly on the development of the JSL curriculum to help foreign children develop language skills needed in important school subjects. I then discussed the relevancy of the situation in Japan for Korea where the issue of foreign children in Korean schools has been largely ignored as attention has been focused on "multicultural families" in which one parent is a native-born Korean.
ISSN
1227-8823
Language
English
URI
http://hdl.handle.net/10371/87196
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 27/28 (2011)
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