Browse

중학교 3학년용 국어과 사이버가정학습 수준별 콘텐츠 내용 개발 연구
A study on Level-Differentiated Educational Contents of Korean language Arts Online-schooling for Middle school 3rd Graders

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
조고은; 황윤정; 이인화
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.29, pp. 251-294
Keywords
국어교육사이버가정학습자기 주도 학습이러닝수준별 교육검인정 교과서Korean language Arts EducationStudents-directed learninge-learningLevel-Differentiated Educationgovernment approved textbooks
Abstract
서울대 국어교육연구소는 2011년에 중학교 3학년용 국어과 사이버가정학습 콘텐츠의 내용 개발을 담당하였다. 교육과정과 교과서, 온라인 학습의 특성을 모두 반영한 콘텐츠를 개발하기 위해 우선 교육과정과 12종의 검인정 교과서를 분석하는 한편, 다양한 매체 자료를 제시하였다. 특히 중학교 3학년의 위계적 특성을 고려하여 학업 성취도 향상에 실질적 도움을 줄 수 있는 ‘핵심정리’ 콘텐츠를 신설하였다.

수준별 콘텐츠는 학습 주제는 학습자가 스스로 학습 내용의 원리를 발견하는 기본 콘텐츠, 실전과 유사한 평가 문항 및 해설을 담은 핵심정리 콘텐츠, 텍스트에 대한 깊이 읽기를 강조한 심화 콘텐츠의 3단계로 구성하였다. 그리고 콘텐츠 별로 교육과정의 28개의 성취기준과 4종의 교과서 단원별 학습 목표를 고려하여 기본 주제 70개, 핵심정리 주제 20개, 심화 주제 35개로 총 125개의 학습 주제를 도출했다. 이 주제들을 각각의 콘텐츠 성격을 살려 효과적으로 전달하기 위해 교수․학습 모형을 적용하여 교육내용을 구성하였다. 또한 교실환경에서 교사나 학습자 모두 콘텐츠를 좀 더 용이하게 활용할 수 있도록 예년에 비해 콘텐츠의 접근성을 강화하였다.

이러한 사이버가정학습 콘텐츠의 개발은 내용적․기술적으로 세련된 양상을 갖추어가고 있으나, 여전히 기술적 측면과 내용적 측면의 접합이 자연스럽지 않다는 한계를 보인다. 또한 저작권 문제 등 교육내용을 풍성하지 못하게 하는 걸림돌이 존재하고 있어 사이버가정학습 또한 교육의 일환이라는 인식의 전환이 필요하다.



Korean Language Education Research Institute of Seoul National University has developed educational contents of Korean language arts online(KLAO) schooling course for middle school 3rd graders in 2011. In order to reflect the national curriculum, textbooks and characteristics of online courses, a review of the national curriculum and all 12 government approved textbooks were conducted and furthermore, various media resources were presented. The 'Core Concepts' was newly added to provide practical assistance for fulfilling achievement targets.

KLAO courses were divided into 3 levels such as Basic level(70 lessons) where the learners find out for oneself the principles of the lesson, Core Concepts level(20 lessons) which provides problems and solutions similar to authentic assessments and Intensive level(35 lessons) which emphasizes in-depth reading. All achievement targets of the national curriculum and lesson objectives of textbooks were used to develop each level.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87216
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 29/30 (2012)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse