Browse

한국어 문법 교수·학습 방법의 현황과 개선 방향 -학습자와 교수자의 메타적 인식 강화를 중심으로-
The Problems and Alternative Proposals of Teaching-Learning Methods in Korean Grammar Education for Foreigners

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
구본관
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.30, pp. 255-313
Keywords
한국어 문법 교육격조사보조사교수·학습 방법교수·학습 절차교수·학습 기법메타 인식Korean grammar educationKorean education as a foreign languageteaching-learning methodsmeta cognition
Abstract
한국어 문법 교수․학습 방법에 대해서는 다양한 제안들이 이루어져 있으며 이들 중 일부는 실제 현장에서 적용되고 있기도 하다. 하지만 교육 내용으로서의 한국어의 특성, 교수자와 학습자 특성을 비롯한 한국어 교육 환경을 적절하게 고려한 충분한 논의가 이루어지지 못하고 있으며, 현장에서의 교수․학습에서의 적용 역시 만족할 만하지 못하다. 본고에서는 이에 대해 문법 교수․학습의 변인들을 고려하되, 특히 한국어를 배우는 학습자들이 대부분 성인이라는 점에 주목하여 메타 인식 강화를 통한 교수․학습의 개선 방안을 제시해 보았다. 논의의 과정에서 특히 한국어 조사를 중심으로 구체적인 방법론을 제시하기도 하였으며, 특히 용어 사용의 통일성에 대한 제안을 하기도 하였다.

본고에서는 특히 교육 내용이 교수․학습 방안에 미치는 영향이 크다는 점을 강조하였다. 한국어 문법의 교수․학습 방안이 개선되기 위해서는 한국어 교육의 특수성을 고려한 문법 체계가 수립되어야 하고, 이를 바탕으로 다양한 교육 내용이 마련되어야 한다. 잘 만들어진 교육 내용을 바탕으로 할 때에 좋은 교수․학습 방안이 뒤따르게 될 것이다.



The purpose of this study is to diagnose problems of teaching-learning methods in Korean grammar education for foreigners and to present alternative proposals. The basic assumption of this study is that teaching-learning methods depend on Korean grammar as a content. We pay special attention to the teaching and learning methods, contents, procedure, activities of Korean grammar education. Also We deals with problems of meta cognition in teaching-learning methods in Korean grammar education. To explain these issues, we present a lots of materials and data for Korean, as much as possible. As a consequence, we present some alternative proposals for teaching and learning methods of Korean grammar education.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87230
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 29/30 (2012)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse