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구어 문법 기반 한국어 듣기 교재의 지향성 논의
A discussion for directions of a Korean Textbook for Listening skills based on the spoken grammar

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Authors
최정순
Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.30, pp. 343-369
Keywords
구어구어 문법듣기듣기 교재문화 간 의사소통Spoken languageSpoken grammarListeningTextbook for listening skillsInter-cultural communication(Communicating across Cultures)
Abstract
본 논문은 이제까지의 한국어 교재가 문어 문법 기반으로 개발되었다는 점과 교실 언어 사용 역시 교재에 의해 문어 중심적으로 진행되었다는 점을 전제로 시작된다. 그러나 한국어 장기 학습자의 수가 증가하면서 그간 소홀했던 발음 교육의 중요성이 강조되고, 구어 구사 능력의 신장에 대한 요구가 실제 교육현장에서 증가하기 시작했다. 이에 본고에서는 구어를 기반으로 하는 말하기와 듣기 교육에서, 만약 듣기 교재에 구어적 특성이 충분히 반영되고 그래서 학습자들에게 듣기 수업에서 구어가 충분히 입력되고 노출될 수 있으면 효율적인 구어 구사 능력이 배양될 것이라 전제하고 논의를 진행한다. 우선 교재에 반영되어 교수-학습되어야 할 구어 문법 항목들을 제시해 보고, 듣기 교재의 역할을 구어 입력 제공자로 전제하였다. 그 외에 ‘문화 간 의사소통’을 구체적이고 실제적으로 실천하는 행위로서 정의하며 이를 교재의 개발 원리에 포함하였다. 구어 기반 듣기 교재의 개발을 위한 5개의 원리-맥락 의존적, 인간 관계적, 상호 문화적, 면대면 구어 담화적, 높은 적용성-를 제안하였다.



This paper is based on the premise that Korean textbooks have always been developed around the grammar of the written language, as opposed to the spoken language, and that therefore the language used in the classroom is similarly centered around the forms of the written language, due to the influence of the textbooks. As the number of long-term learners of Korean increases, however, there is an increased need for improving pronunciation, as well as improving oral proficiency in general. This paper suggests that greater gains in oral proficiency will be achieved if the textbooks used in speaking/listening classes reflect features of the spoken language and provide learners with significant exposure to the spoken language. First, I list the grammar items of the spoken language that should appear in such a textbook. I include intercultural communication as a guiding principle for textbook development, and I conclude with the suggestion that textbooks be context-dependent, interactive, cross-cultural, face-to-face-discourse oriented, and that the content be applicable to real life.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87232
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 29/30 (2012)
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