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한국음악학과 음악민족지(音樂民族誌)
Korean Musicology and Music Ethnography

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Authors
이용식
Issue Date
2004
Publisher
서울대학교 음악대학 동양음악연구소
Citation
동양음악, Vol.24, pp. 189-209
Abstract
음악학자들은 한국음악학을 음악사학(音樂史學)과 민속음악학(民俗音樂學)으로 나눈다(송방송 1982: 185: 이혜구 1986: 1: 권오성 1986: 41). 여기에서 민속음악학은 “文字나 樂譜로 記錄되지 않은 口碑傳承에 依한 音樂을 그 硏究對象으로 하고 있기 때문에 무엇보다도 현장조사(field work)를 필수적으로 요구하고 있으며, 이러한 현장조사를 통해서 채집된 자료를 採譜(transcription)하고 그 採譜된 樂譜를 分析하고 綜合하는 연구과정을 거치게 마련”(권오성 1986: 41)인 학문이다. 그러므로 민속음악학의 現場調査 · 採譜· 分析· 綜合이란 연구과정은 〔서구의〕 民族音樂學(Ethnomusicology)이나 音樂人類學(Anthropology of Music)의 硏究方法과 그 脈을 같이 하고 있다“(권오성 1986: 41). 즉, 대부분의 학자들이 민속음악을 연구대상으로 하는 학문을 서구의 민족음악학(ethnomusicology)과 동일시 하는데 이견이 없는 듯 하다.



Most scholars agree that Korean musicology is divided into two disciplines; historical musicology and ethnomusicology. The object of the ethnomusicology is folk music which has an oral tradition. Therefore, the ethnomusicologist has to conduct an intensive field work and to describe the events s/he has observed in the field. The description of those events establishes the basis of ethnography of music. As Anthony Seeger argues, musical transcription is "the representation (writing) of sounds" while the ethnography of music is“ writing about the ways people make music" (Seeger1992: 88-89) The ethnography of music is distinct from the anthropology of music.
ISSN
1975-0218
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/87858
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Music (음악대학)Asian Music Research Institute (동양음악연구소)Journal of the Asian Music Research Institute (동양음악)동양음악 Volume 24 (2002)
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