Publications

Detailed Information

대학생들의 명사-명사 결합개념 생성 방법의 선호도에 관한 연구 : Research on college students' preference on the methods of generating novel noun-noun combinations

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김정섭; 강승희

Issue Date
2004-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.5 No.4, pp. 145-168
Keywords
새로운 명사-명사 결합개념관계생성속성생성
Abstract
사람들은 새로운 명사-명사 결합개념을 해석할 때 주제적 관계나 속성을 이용한다. 결합개념을 생성할 때도 이런 방법을 적용할 것이라 예측할 수 있다. 본 연구의 목적은 대학생들이 새로운 명사-명사 결합개념을 생성해야 할 때, 관계와 속성 중 어느 것을 더 선호하는지 검증하는 데 있다. 이를 위해, 주제적 관계와 속성 둘 중에서 하나를 선택하여 새로운 명사-명사 결합개념을 생성하도록 요구하는 과제를 작성하였다. 이 과제는 10개의 문항으로 구성되어 있다. 각 문항은 결합개념에 사용될 3개의 명사를 포함하고 있으며, 피험자는 이 세 명사들 중 2개를 선택하여 하나의 결합개념을 생성해야 한다. 238명의 대학생이 자발적으로 실험에 참여하였다. 각 문항에 대한 피험자들의 반응을 분석한 결과에 따르면, 1번 문항을 제외한 9개의 문항에서 속성을 더 자주 사용하는 것으로 나타났다. 대응표본 t 검증의 결과에 따르면, 관계생성보다 속성생성이 유의하게 더 많았다. 명사의 성질에 따라 분류하여 분석한 결과에 따르면, 새롭게 생성된 결합개념이 생물이거나 인공물에 상관없이 관계생성보다는 속성생성이 유의하게 더 자주 사용되었다. 따라서 대학생들이 새로운 명사-명사 결합개념을 생성할 때는 주제적 관계보다는 속성을 더 자주 사용한다고 결론 내릴 수 있다.



While interpreting novel noun-noun combinations, people use either the thematic relations between two nouns or the properties of the modifier. On the basis of the literature review on the interpretation of noun combinations, it is possible to predict that people might also use these methods for generating novel noun-noun combinations. The purpose of this study is to show which method between the relation generation and the property generation college students prefer to generate novel noun-noun combinations. To achieve this purpose, a task was developed. This task contains 10 items. The task requires the subjects to selecting two nouns among the three given nouns in a story. After the subjects selected a head noun, they needed to select a modifier. To select a noun as a modifier, the subjects had to decide whether they would use a property or a thematic relation. The subjects of this study were 238 college students who enrolled in two national universities. They all were volunteers. According to the result of descriptive analysis, the subjects used the properties to generate novel noun-noun combinations in all items, except the first item. According to the result of the paired t-test, the numbers of relation generations were significantly less than those of property generations. The result also showed that the subjects preferred the property generation to the relations generation, no matter whether the combined concepts were natural or artificial things. Therefore, it is reasonable to conclude that college students use often properties rather than thematic relations when they generate novel noun-noun combinations.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89003
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share