Publications

Detailed Information

초기 청소년 시기 비 장애 학생들의 장애 학생과의 친구 관계 형성 기대감 및 전략의 함의 : Friendship Expectations of Young Adolescents Toward Peers With Disabilities: Implications for Intervention Strategies

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

한경근

Issue Date
2004-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.5 No.1, pp. 145-173
Keywords
친구관계초기 청소년기친구 맺기 기대감친구관계 특질친구관계 형성전략
Abstract
본 연구의 목적은 초기 청소년 시기의 비 장애 학생들과 장애 학생들 사이의 사회적 관계 형성을 위한 중재 방안에 과학적이고 실제적인 아이디어 제공을 위하여 비 장애 학생들이 가지고 있는 장애 학생들에 대한 친구 맺기 기대감과 장애인 친구가 있는 학생들이 생각하고 있는 두 집단간의 친구 관계 촉진을 위한 전략들을 함께 조사하였다. 미국 중서부의 세 군데 중학교에서 모두 206명의 비 장애 중학생들이 연구에 참여해 질문지에 답하였으며, 그 중 장애인 친구를 가지고 있는 33명의 학생이 면접에 응하였다. 비 장애 청소년들은 장애 학생들과 친구됨에 있어서 친구 관계의 특질을 중시하는 경향을 보였으며, 전체적인 기대감은 학년 수준의 영향을 받았다. 성별에 의한 영향은 전체적으로는 작았지만, 일부 하위 요소들에 있어서는 차이를 나타내었다. 장애인 친구를 가지고 있는 학생들은 자연스러운 상황에서 서로 상호 교류를 할 수 있는 통합적 프로그램과 교사들의 적극적 개입 등을 주요 전략으로 제안하였다.



The purpose of the study was to explore friendship expectations of young adolescents toward peers with disabilities in inclusive middle school settings. Possible friendship facilitation strategies suggested by those who had friendships with peers with disabilities were also examined. A total of 206 middle school students without disabilities filled out a friendship expectation survey, and 33 of them who had friendships with peers with disabilities were interviewed. It was found that friendship expectation qualities were 'somewhat' important to the participants for making friends with peers with disabilities. The friendship expectations differed by grade level, and gender also played a role for several subcategories of friendship qualities. No difference was found between the friendship expectations of those who had friendships with peers with disabilities and those who did not. There was evidence that some students had intimate relationships with peers with mild disabilities. The most frequently suggested social relationship facilitation strategy was creating ample opportunities to interact with peers with disabilities, followed by teachers' active interventions and initiations taken by students without disabilities.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89013
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share