Publications

Detailed Information

학습코칭프로그램이 학습부진아의 학습전략에 미치는 효과 : Effects of the Learning Coaching Program for the Elementary Underachievers

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

신을진; 이일화

Issue Date
2010-12
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.11 No.4, pp. 145-165
Keywords
학습부진아학습코칭프로그램학습전략청소년학습전략검사elementary underachieverLearning Coaching Programlearning strategyAssessment of Learning Strategies for Adolescents(ALSA)
Abstract
본 연구는 학습코칭프로그램을 실시하여 초등학교 학습부진아의 학습전략향상에 미치는 효과를 검증하였다. 본 연구의 대상은 S시에 소재하는 한 초등학교 4, 5, 6학년 학생 중 학년 초에 실시한 초등학교 교과학습 진단평 가와 학교자체제작 학습부진아 선별검사를 통해 학습부진아로 진단된 학생 81명을 실험집단(32명)과 통제집단 (49명)으로 무선배치하였다. 학습코칭프로그램은 한 회기당 40분씩 총 8회기를 실시하였다. 프로그램의 효과검 증을 위해 청소년학습전략검사를 실험집단과 통제집단에 프로그램 실시 전과 후에 실시하였으며, 학습부진아들 의 프로그램에 대한 만족도를 알아보기 위하여 만족도 검사를, 교사들의 프로그램 현장적용가능성에 대한 지각 을 알아보기 위하여 프로그램 평가검사를 실시하였다. 그 결과, 학습코칭프로그램은 인지초인지, 자원관리 전략 점수뿐아니라 학습동기과 자아효능감에서도 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 또한 학습부진아들은 학습코칭 프로그램에 대한 만족도와 교사들의 프로그램의 현장적용가능성에 대한 인식도 높은 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구의 시사점과 제한점을 언급하였다.



This study showed the effectiveness and the acceptability of the Learning Coaching Program which designed for elementary underachievers. The Cognition Strategy and Meta-cognition Strategy section of the Learning Coaching Program is formed into 8 sessions. To verify the effectiveness of the program, the program was carried out onto 32 Year 4, 5, 6 underachievers as an experiment group, and onto 49 as a comparison group. Assessment of Learning Strategies for Adolescents(ALSA) was used for pre- and post-tests. As a result, learning strategies had showed statistically significant increase in the experiment group compared to the controlled group. As the result of MANCOVA analysis of the score of learning strategies, there was a significant difference on the scores of learning motivation, self-efficacy, cognitive meta-cognitive, and resource management strategy. The result of the Student Satisfaction Questionnaire had showed that students who had participated in the Learning Coaching Program were very satisfied with the program(Total Mean = 3.32). At least, as the result of the analysis of the Acceptability of the Program, the teachers reported that the program was not only teachable but adequate for elementary underachievers(Total Mean = 4.55).
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/89253
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share