Publications

Detailed Information

대학생의 자의식과 성취동기가 발표불안에 미치는 영향 : The Effects of Self-Consciousness and Achievement Motivation on Speech Anxiety

DC Field Value Language
dc.contributor.author유혜승-
dc.contributor.author신명희-
dc.date.accessioned2014-01-20T01:05:54Z-
dc.date.available2014-01-20T01:05:54Z-
dc.date.issued2013-09-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.14 No.3, pp. 155-182-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/89380-
dc.description.abstract본 연구는 대학생의 발표불안과 관련한 개인적 특성에 초점을 두어, 인지적 특성인 자의식과 정의적 특성인 성취동기가 발표불안과 어떠한 관련이 있는지 그 상호관계를 분석하고 자의식이 발표불안에 미치는 영향에 있 어서 성취동기가 조절효과를 가지는지를 검증하였다. 이를 위해 대학생 300명을 대상으로 설문을 실시하여 자 료를 수집하고 총 272부의 자료를 최종 분석하였다. 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 자의식은 발표불안 을 예측하는 유의미한 변인이며, 발표불안과 통계적으로 유의미한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다. 둘째, 성 취동기는 발표불안을 예측하는 유의미한 변인이며, 발표불안과 통계적으로 유의미한 부적 상관관계가 있는 것으 로 나타났다. 셋째, 발표불안을 예측하는 데 있어 성취동기는 자의식에 비해 대학생의 발표불안에 더 큰 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 자의식이 발표불안에 영향을 미치는 과정에서 성취동기는 조절효과를 가지지 않 는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 대학생의 발표불안을 예측하는 변인으로서 그동안 간과되어 왔던 성취동기 에 주목할 필요가 있음을 확인하였다.



The purpose of this study was to examine the effects of self-consciousness and achievement motivation on college students' speech anxiety, and to examine moderating effect of achievement motivation on the relationship between self-consciousness and speech anxiety. To achieve the purpose, survey questionnaire was conducted with 300 college students and 272 responses were included in the final analysis of this study. The data were analyzed in several steps using SPSS 18.0: descriptive analysis, Pearson correlation analysis, and regression analysis. The results were as follows: First, self-consciousness was a significant variable to predict speech anxiety. There was significant positive correlation between overall self-consciousness and speech anxiety. Second, achievement motivation was a significant variable to predict speech anxiety. There was significant negative correlation between achievement motivation and speech anxiety. Third, the influence of achievement motivation was greater than the influence of self-consciousness on speech anxiety. Fourth, there was no moderating effect of achievement motivation on the relationship between self-consciousness and speech anxiety.
-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subject발표불안-
dc.subject자의식-
dc.subject성취동기-
dc.subject조절효과-
dc.subjectspeech anxiety-
dc.subjectself-consciousness-
dc.subjectachievement motivation-
dc.subjectmoderating effect-
dc.title대학생의 자의식과 성취동기가 발표불안에 미치는 영향-
dc.title.alternativeThe Effects of Self-Consciousness and Achievement Motivation on Speech Anxiety-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthor柳慧承-
dc.contributor.AlternativeAuthor申明熙-
dc.contributor.AlternativeAuthorYoo, Hye Seung-
dc.contributor.AlternativeAuthorSynn, Myung Hi-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage182-
dc.citation.number3-
dc.citation.pages155-182-
dc.citation.startpage155-
dc.citation.volume14-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share