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정보의 상품화와 정보통신서비스의 공간구조
Commodification of Information and Spatial Structure of Information and Telecommunication Service

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Authors
이정협
Issue Date
1998-08
Publisher
서울대학교 국토문제연구소
Citation
지리학논총 별호, Vol.28, pp. 1-150
Keywords
Commodification of InformationSpatial Structure of Information and Telecommunication ServiceDisintegration of Information SpaceHierarchical Structure of Information Market Place정보의 상품화정보통신서비스의 공간구조정보공간의 분리계층적 정보시장구조
Abstract
본 연구는 정보통신네트워크 상에서 교환되는 정보의 상품화가 정보통신서비스의 공간구조에 어떤 영향을 미치는지를 밝혀보고자 하였다. 이를 위해서 상품으로서의 정보가 거래되는 사적 정보유통공간과 계층적인 정보시장의 형성 과정을 개념화하고 이를 토대로 우리나라의 정보산업을 대상으로 경험연구를 하였다.

이론적 연구는 먼저 상품으로서의 정보에 대한 기존 논의들의 검토에서 출발하였다. 상품으로서의 정보는 정보의 생산과 이용이 상업적 원리에 의해서 이루어지며, 누구나 동일한 수준에서 접근이 가능한 공공재로서의 정보와는 상이한 경제적, 지리적 특정을 보이고 있다. 그리고 정보유통의 상업화가 진행되면, 컴퓨터와 통신네트워크에 의해 구성된 정보공간은 사적 정보유통의 공간과 공적 정보유통의 공간으로 분리된다. 상업적으로 운영되는 사적 정보

유통서비스가 제한적으로 제공되기 때문이다.

정보유통의 설재 공간구조는 정보생산자의 입지와 정보이용자의 지리적 분포의 관계를 통해 파악할 수 있다. 정보생산과 이용의 공간관계는 근접성이나 집적의 원리를 따르는 전통적인 중심지와 배후지의 관계로는 설명되지 않는다. 정보시장이 정보통신네트워크 상에 형성되어 있기 때문이다. 한편, 상품정보는 수익이 비용을 초과하는 상위 계층의 도사를 중심으로 유통되게 된다. 상품정보의 생산과 유통이 상위 계층의 도시 간 연계 네트워크의 형태로 나타남에 따라 전통적인 배후지역은 정보유통으로부터 구조적으로 소외된다.

This study investigates the relationship between the commodification of information which is exchaned on telecommunication networks and the spatial structure of information and telecommunication service. Private information space on which information commodity is transacted and hierarchical information market place is conceptualized. Based on this concept, empiricla research is done on the information industry in Korea.

Theoretical research begins with reviewing articles about information and its commodification. Information as commodity which is produced and distributed commerically is different in its economic and geographic characteristics from information as the public good which can be accessed universally. Information space and public information space and public information space by commercialization of information space. Private information service which operates commercially is provided finitely.

Actual space of infonnation production and distribution can be thought as the location of infonnation producer and the geographical distribution of infonnation users. This spatial relationship between them can not be explained by the traditional central place theory which is based on the logic of distance and agglomeration. The infonnation market place is established on the telecommunication networks. Infonnation commodity is distributed among large cities in which revenues exceed costs. Traditional peripheries located between the large cities are structually excluded from the produ띠.on and distribution of infonnation commodity.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/89842
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute for Korean Regional Studies (국토문제연구소)지리학논총 별호지리학논총 별호 Volume 27/28/29 (1998)
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