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지역균열의 해소와 균형정치: 선거구제 개편 논의를 중심으로
Reforming the Electoral System for the Korean National Assembly toward “Balanced Politics" and the Moderation of Regional Cleavage

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Authors
박찬욱
Issue Date
2005
Publisher
서울대학교 한국정치연구소
Citation
한국정치연구, Vol.14 No.2, pp. 69-125
Abstract
이 논문은 국회의원 선거가 대표의 공정성을 제고하고 지역균열을 완화하며 동시에 국정운영의 책무성과 효율성을 확보할 수 있는 선거구제 개편을 모색한다. 현행 제도를 개선하면서 실현이 비교적 용이하다고 판단되어 필자가 제시하는 세 가지 방안은 모두 소선거구 단순다수제와 정당명부 비례대표제를 결합하는 2표혼합제에 속한다. 이 방안들의 공통점은 차기 총선에서 소선거구의석수와 비례의석수를 2: 1 로 하고, 비례선거는 4개 정도 권역별로 실시하며, 전국 유효득표율 5% 이상을 획득하는 정당에게 비례의석을 할당하는 것이다. 그 가운데 두 가지 안은 병립제를 채택하는데 비례선거에서 명부는 권역별로 작성하지만 의석은 전국득표율에 의해 일률적으로 배분하는 안(“한국식병립제" )과 권역별로 명부작성과 의석배분이 모두 이루어지는 안(“일본식병립제")으로 나누어진다. 나머지 안은 독일식혼합비례제이다. 정당별 득표율과 의석률의 비례성을 말하는 대표의 공정성 측면에서는 독일식이 가장 우월하고 나머지 두 안은 엇비슷하다. 지역구도 완화를 위해서는 독일식과 한국식이 일본식보다 효과적이다 국정운영의 책무성과 효율성이라는 기준에서는 한국식이나 일본식이 독일식보다는 좀 더 바람직하다고 판단된다. 종합적으로 필자는 한국식, 일본식, 독일식의 순서로 선거구제 개편안에 대한 선호를 피력하였다. 그런데 어느 방안에 의한 선거구제 개편이든 선거 이후에 양당제가 형성되기는 어려운 정치여건인 만큼 대통령제 하에서도 연합정치의 중요성이 부각되지 않을 수 없다. 여소야대 상황에서 적어도 입법연합은 정당의 의석분포와 정책적 입장을 토대로 수월하게 형성될 수 있어야 한다.


This study seeks to better the current electoral system for the Korean National Assembly so that it can enhance fairness of representation and modεrate regional cleavage as well as help ensure political accountability and governability. The three alternatives suggested in the paper all fall into the category of two-vote mixed system which combines single-member plurality district system and proportional representation (PR) system based on party lists. These three share the following characteristics: first, district seats occupy a third of the total seats, that is, assembly size, second, in the PR election, party lists are offered in four broadly-defined regional blocs, such as the capital area (including Seoul, Incheon, and Gyeonggi), Gangwon-Chungcheong, Honam-Jeju, and Yeongnam; and third, the PR seats are allocated among the Parties which have earned five percent or more of the party vote. Of the three alternative electoral systems, two are mixed member majoritarian (MMM) systems or parallel systems. Under one system or possibly-called the “ Korean system," the regional PR seats are uniformly allocated according to each party’s nationwide vote share, while under the other system or the “Japanese system" the regional PR seats are allotted based on each party’s vote share in the appropriate region. The remaining third system is a mixed member proportional (MMP) system or the “ German system." In view of seat-vote proportionality, the German system stands out. In easing regional cleavage, the Korean and German systems are similarly effective. With regards to political accountability and governability, the Korean and Japanese are favorably judged. Overall, the study argues that the most preferable reform alternative is the Korean system. It is followed by the Japanese system, and then by the German system. Importantly, whichever may be chosen among the threes, it is likely to bring multi-party system rather than bi-party system. Since a single party is less likely to hold a majority status in the National Assembly, inter-party coalitional politics will become more important than now. Especially in situation of divided government, legislative coalitions need to be formed smoothly on the basis of parties’ seat shares and policy positions.
ISSN
1738-7477
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/90074
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Korean Political Studies (한국정치연구소)한국정치연구 (Journal of Korean Politics)한국정치연구 Volume 14 Number 1/2 (2005)
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