Browse

우리나라 과학과 교육과정의 진단과 전망
Diagnosis of the science curriculum in Korea and Prospects

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
최원호
Issue Date
2013
Publisher
서울대학교 교육종합연구원
Citation
교육연구와 실천, Vol.79, pp. 117-132
Keywords
2009 개정 교육과정과학 소양과학 교육과정2009 revised curriculumscientific literacyscience curriculum
Abstract
본 연구에서는 2009 개정 과학과 교육과정의 특징을 몇 가지 쟁점을 중심으로 조사

하였다. 조사한 특징을 바탕으로 새 교육과정에서 고려해야할 사항을 논의하였다. 논

의한 내용은 과학 소양, 과학에 대한 흥미, 탐구 수업 방안, 과학 수업에서 핵심 역량,

교과군 및 학년군 설정, 과학에서 융합 수준, 교육과정과 평가의 일관성이었다. 우리나

라 과학 교육과정은 과학 소양 함양을 위해 탐구를 지속적으로 강조하고 있지만, 구체

적 내용은 과학 소양 함양을 위해 적절하지 않다. 2009 개정 교육과정에서 강조하는

과학 소양에 해당하는 ‘창의적 문제 해결력’ 향상을 위해 교육과정의 구체적 내용에

대하여 좀 더 연구를 진행할 필요가 있다.
This study investigated the characteristics of the 2009 revised science curriculum

in view of some issues. We discussed some considerations of new science

curriculum based on the characteristics of the 2009 revised science curriculum, for

example scientific literacy, interest in science, inquiry lesson plan, core competencies

in the science lesson, subject group and grade group setting, the level of

convergence in science, consistency of curriculum and assessment. Although Korean

science curriculum has emphasized inquiry for scientific literacy, concrete contents

are not proper for improvement of scientific literacy. We should study more about

concrete contents that could improve 'creative problem solving ability' which was

scientific literacy emphasized in 2009 revised science curriculum.
ISSN
1226-4636
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/91428
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Center for Educational Research (교육종합연구원)교육연구와 실천교육연구와 실천 vol.79 (2013)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse