Browse

학습자의 매체 텍스트 제작 경험에 대한 연구: 고등학생의 UCC 제작 경험을 중심으로
A Case Study on Learner's Experiences of Media Text Production: Focusing on high school students' experiences in making UCC

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
남지애
Issue Date
2013-12
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.32, pp. 1-40
Keywords
Media language educationLearners' experience in media text productionMultimodal literacySelf-evaluationMaking UCC
Abstract
This study deals with learners’ experience of media text production for media language education. What do they experience during each stage of media text production, and what important educational experiences do they gain through the whole project? To determine the answers to these questions, this study conducted focus group interviews with two groups of high school students who produced UCC in the Korean class.

The interview data were analyzed and classified into two categories: the students’ experience during each stage of media text production, and the meaning of media text making practice as a Korean educational experience.

The results showed that through each stage of media text production, leaners experience the process of constructing meaning and problem solving. Additionally, they need the teacher’s assistance in learning how media language works and in supervising each stage of a long-term project. The students in this study reported that through the whole project, they facilitated the active communication of multimodal media: they learned new ways of expression using multimedia, experienced differences of opinions, and participated in social communication.
이 연구는 매체언어 생산 교육 실천을 위한 기초 연구의 일환으로 학습자의 매체 텍스트 제작 경험 양상을 탐색하는 연구이다. 학습자 주도적인 과정에서 그들은 어떠한 과정을 경험하였고, 그 활동을 통해 얻게 된 유의미한 교육적 경험은 무엇인가? 이러한 경험 양상을 탐색하기 위해 UCC를 제작한 고등학교 학습자 2모둠, 8명을 대상으로 포커스 그룹 인터뷰를 실시하였다. 학습자들의 경험은 매체 텍스트 제작 과정에 대한 경험과 매체 텍스트 제작 활동을 통해 얻게 된 유의미한 학습 경험에 대한 인식 두 부분으로 나누어 살펴보았다.

우선 학습자들에게 매체 텍스트 제작 경험은 시간적, 기술적 부담이 큰 경험이면서도 한편으로 재미있고, 성취감을 얻을 수 있는 의미 있는 활동이었다. 매체 텍스트 제작 과정과 관련하여 주제의 선택, 주제의 형상화, 매체적 장면화, 매체언어의 의미 작용에 대한 학습, 적극적 의미 구성 과정으로서의 편집의 의미 인식과, 프로젝트 진행을 위한 각 단계별 교사의 점검과 진단이 필요함을 제안하였다. 매체 텍스트 제작 활동을 통해 얻은 유의미한 교육적 경험으로 학습자들은 그들이 복합 양식 매체를 통한 적극적인 의사소통 과정에 참여한 경험을 진술했다. 학습자들은 자기평가를 통해 다매체를 이용한 새로운 표현 방법을 터득할 수 있었고 그 과정에서 서로의 의견을 조율하는 민주적 의사결정의 과정과 협력을 경험했으며, 이를 통해 보다 큰 사회적 의사소통에 참여할 수 있었다는 것을 유의미하게 생각하였다.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/91433
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 31/32 (2013)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse