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담화 유형 교육의 계속성: 초·중등학교와 대학 화법 교육의 연계성 측면에서
Continuity of Education for Discourse Types: In terms of the connection between the speech communication education for school grades 1 to 12 and university levels

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Authors
전은주
Issue Date
2013-12
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.32, pp. 513-545
Keywords
discoursediscourse typesdiscourse type educationspeech communication educationcontinuity담화담화 유형담화 유형 교육화법 교육계속성
Description
서울대학교 국어교육연구소에서 ‘초·중등학교의 국어교육과 대학의 국어교육’을 주제로 개최한 제15회 국제학술회의(2013. 10. 26.)에서 발표한 내용을 수정·보완한 것임.
Abstract
이 연구에서는 초․중등학교 화법 교육과 대학의 화법 교육에서의 담화 유형 교육이 어떻게 이루어지고 있으며, 학년 혹은 학교급이 높아짐에 따라 담화 유형의 교수-학습이 점진적 누적적으로 심화되고 있는가에 대하여 살펴봄으로써 담화 유형 교육의 계속성 양상을 파악하고자 하였다. 초․중등학교 듣기․말하기 영역에서의 담화 유형 교육의 계속성 양상을 분석해 보면 면담, 토론의 경우 문제가 있는 것으로 나타났다. 고등학교는 선택 교육과정으로 ‘토의’와 ‘면담’ 교육이 ‘국어Ⅰ’과 ‘국어Ⅱ’에 제시되어 있지 않아 이 역시 계속성에 문제가 있다고 볼 수 있다. 또 동일 담화 유형에 대한 교육이 계속 되도록 설계되어 있으나 교육 내용이 학년이 높아짐에 따라 심화되었다고 보기 어려운 것도 있었다.

대학 화법 교육의 경우 여러 담화 유형에 대한 병렬적 교육보다는 한두 담화 유형을 정해서 집중적으로 심화 교육을 하는 것이 필요하나 일부 그렇지 않은 경우가 있었다. 또 특정 담화 유형에 대한 집중 심화 교육의 형태로 운영되는 것 중에도 담화 주제만 심화하는 경우가 있는데 이는 제대로 된 심화로 보기 어렵다.

담화 유형 교육이 학년이 높아짐에 따라, 학교급이 올라감에 따라 심화되며 계속되기 위해서는 담화 유형 수행에 영향을 미치는 제반 변인에 대한 분석 연구가 필요하다. 또 이들 변인을 적용하여 담화 유형 교육을 심화할 수 있는 계속성 원리를 구축할 필요가 있다.
The present study investigated how the education on discourse types during speech communication education is performed at school grades 1 to 12 and universities. It will also investigated how the teaching and learning levels of discourse types are intensified as the school year or level of schools get higher.

Finally, it elucidated the continuity of the education for discourse types. The continuity of the education for discourse types during the school grades 1 to 9 as the common curricula has some problems with interview and debate. Curricula for the grades 10 to 12 also have problems of continuity since the education on the discussion and interview is not provided in the Korean language I and II as an option. Besides, although continuous education on the identical discourse types was designed in the curriculum, the education contents is not deepened as the school year gets higher.

As for the speech communication education at the university, an education focused on one or two discourse types is more desirable than the parallel education for several types, which was not applied for some cases. Further more, among the focused educations on the specific discourse types, focusing on the discourse topics alone is not a true focusing.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/91448
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 31/32 (2013)
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