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담임학급제도에서 나타나는 가족비유와 가족주의 : 지속과 변화
Family Metaphors and Familism in the Homeroom Institution of Korean Schools : Continuities and Changes

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Authors
정향진
Issue Date
2014
Publisher
서울대학교 비교문화연구소
Citation
비교문화연구, Vol.20 No.1, pp. 157-189
Keywords
담임학급제도민속심리학가족주의정(情)관계성학교교육homeroom classfamilismethnopsychologyjeongaffective relationalityKorean education
Abstract
2012년과 2013년 사이에 나는 서울시의 중등학교 교사들을 대상으로 면담 연구를 실시하였다. 연구의 시발점은 전지구화와 관련한 교육환경의 변화가 교사들의 교육모델에 어떠한 영향을 미치고 있는가의 문제였다. 면담에서 교사들에게 자신의 교육철학 및 교육적 실천에 대하여 비유를 들어 서술해 줄 것을 요청하였다. 이는 비유적 표현을 통해 교육의 문화적 모델을 추론하기 위한 것이었으며 교육활동의 다양한 영역에 대하여 그러한 질문이 주어졌다. 이 과정에서 교육의 주요한 문화적 모델이 하나의 비유군을 통해 드러났다. 그 비유군은 이른바 ‘가족 비유’로서 실상 나 자신의 교사 경험을 통해 매우 익숙하게 알고 있었던, 그러나 어느 정도는 잊고 있었던 비유들이었기 때문에 놀랍게 다가왔다. 무엇보다도 나를 놀라게 했던 것은 가족비유에 있어서만큼은 교사들이 20년 전과 다르지 않았던 점이었다. 이후의 분석 단계에서 가족 비유는 교육 문화의 지속뿐만 아니라 변모를 지시하고 있다는 것을 깨닫게 되었지만 말이다.
This article examines the homeroom class as a cultural institution in South Korean schools, with particular reference to the affective tie between the homeroom teacher and the students. Homeroom is a universal feature of Korean schooling at both primary and secondary levels, in which a group of students are assigned to a teacher for one academic year for general guidance in their education. Based on two ethnographic research studies among middle school teachers in the early 1990s and the early 2010s respectively, I find continuities as well as some significant changes in the psychocultural underpinnings of the homeroom institution. A strong continuity was that teachers view “raising persons” as the ultimate educational goal and center their educational practices on the building of affective ties modeled after the one between the parent and the child, in order to achieve the goal of “raising persons.” Practicing a “parent’s heart” then becomes an educational imperative, by which students are viewed as one’s “children” to be cared for with jeong. This familial model is most strongly applied within the boundary of a homeroom class, as manifest in family metaphors employed by teachers. One remarkable change was that compared to the early 1990s, when a homeroom functioned as a collective unit for educational achievements, in the early 2010s, a homeroom has come to be positioned more as an affective community for sociability.
ISSN
1226-0568
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/92720
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Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Institute of Cultural Studies(비교문화연구소)비교문화연구비교문화연구 vol.20 no.1/2 (2014)
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