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이단 또는 한국적 기독교 : 통일교 · 전도관 · 용문산기도원의 종교운동 : Heresy or Korean Christianity : The Religious Movements of the Unification Church, the Olive Tree Movement, and the Yong Moon San Prayer Mountain

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Authors

김흥수

Issue Date
2012
Publisher
서울대학교 종교문제연구소
Citation
종교와 문화, Vol.23, pp. 15-36
Abstract
1950년대부터 널리 알려진 통일교(세계기독교통일신령협회), 전도관(한국예수교전도관부흥협회), 용문산기도원의 종교운동은 신학이나 의례, 신앙생활에서 전통적 기독교를 크게 변형시켰으며, 이 점에서 보면 실험적 운동이었다. 주류 기독교가 경계하는 한국기독교의 신비체험 전통을 중시하고 신종교를 포함한 한국종교 전통을 폭넓게 수용함으로써 반동적 성격도 강했다. 이 운동은 또 평신도가 주도하는 그리고 기적을 동반한 부흥운동이라는 점에서 이례(異例)의 부흥운동이었으며, 처음부터 기성교회와 대립상태에 있었다. 이 집단의 창교자들은 무엇보다도 자신을 메시아로 암시하거나(문선명, 박태선), 또는 한국의 전통종교에 대한 긍정(나운몽) 때문에 주류 기독교 진영으로부터 이단으로 공격받았다. 게다가 이들 가운데 통일교와 전도관은 등장 초기부터 교회로부터뿐만 아니라 사회로부터도 혼음을 일삼는 반윤리적, 반사회적 사이비 집단이라는 비난에 직면하였다. 의례 가운데 피가름이라 불린 혼음행위가 들어있다는 이유 때문이었다.
The Unification Church, the Olive Tree Movement, and the Yong Moon San Prayer Mountain were the well-known religious movements or special evangelistic movements since 1950s in the Korean Churches. By this is meant evangelistic movements under lay leaders, accompanied by special signs. It operated on a scale out-doing the evangelistic activity of the regular church and was in opposition to the established church. Na Oong Moung at Yong Moon San and Park Tai Sun in Seoul began a miracle-working type of evangelism. Above all, the Unification Church, the Olive Tree Movement were experimental in their interpretation of the scripture and new ritual. They were attacked from the established churches because of their assertions of messiah(Moon Syung Noon, Pail Tae Sun) or the affirmative sermons on Korean traditional religions(Na Oong Moung). This paper investigates the historical roots of the Unification Church, the Olive Tree Movement, the Yong Moon San Prayer Mountain, and their religious experiments in theology and ritual, which made the groups be attacked as heretics. Judging from traditional Christian doctrines, their theological imagination was incomplete and heretical. Their theological imagination, however, could be evaluated affirmatively in their theological construction based on their own religious experiences and the Korean traditional religions.
ISSN
1976-7900
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/93434
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