Browse

국내 모험교육의 효과에 대한 메타분석
Meta-analysis on the Effect of Adventure Education in Korea

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
이정은; 최영아; 신인수
Issue Date
2014-09
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.15 No.3, pp. 149-169
Keywords
meta-analysisadventure educationcampingself-restraint exercisetraining in nature메타분석모험교육야영극기 훈련자연권 수련활동
Abstract
이 연구의 목적은 그동안 교육계의 관심을 크게 받지 못했던 극기 훈련, 야영, 자연권 수련활동 등을 모험교육이라는 새로운 교육 영역의 하나로 인식하면서 교육적으로 활용하기 위한 가능성을 모색하는 것이다. 이를 위해 총 6개의 데이터베이스를 통해 선정한 16편의 국내 모험교육 관련 연구물을 메타분석하여, 전체 효과크기로 ‘표준화된 평균 차’를 산출하였다. 동질성 검정 결과가 통계적으로 유의미하여 랜덤효과 모형을 사용해 메타분석을 진행하였다. 메타분석 결과, 국내 모험교육의 전체 효과크기는 0.335였다. 이는 중간보다 조금 작은 크기의 효과로 교육적으로 유의미한 수준이었다. 국내 모험교육 영역의 연구들이 보고한 효과의 종류는 100여 가지가 넘어서 이들을 총 5가지의 인지적, 정의적, 사회적, 복합적, 신체적 영역으로 분류하여 영역별 효과크기를 산출하였다. 그 결과, 복합적 특성 영역에서 가장 효과가 컸으며 다음으로는 정의적 특성 영역이었다. 이들 영역에서의 모험교육의 효과는 교육적으로 유의미한 수준이었다. 국내와 국외의 모험교육을 비교하여 국내 모험교육 분야의 효과를 높이기 위한 시사점을 도출하였다.
The purpose of this study was to search the possibility of adventure education in Korea. This meta-analysis analyzed 16 studies and calculated ‘the standardized mean difference’ in effect size. As the result of homogeneity test, random-effects model was chosen. The overall effect size(d) of adventure education was positive with 0.335, which means a little lower than ‘moderate’. It was educationally significant. The studies in the area of adventure education reported over 100 kinds of effect variables. This study assorted them into cognitive, emotional, social, complex, and physical domains and calculated each effect size. As the result of comparing those domains, complex domain had the biggest effect size and next was emotional domain. They were educationally significant. By the comparison of Korean and abroad adventure education, this study suggested how to develop Korean adventure education.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/93619
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 15 Number 1/4 (2014)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse