Publications

Detailed Information

자율고교생과 특성화고교생의 자기효능감, 학교소속감, 부모지원, 학교만족도, 학업성취도의 구조적 관계와 잠재평균 분석 : Difference Analysis of School Type Among Self-Efficacy, Parental Support, School Belonging, School Satisfaction and Achievement

DC Field Value Language
dc.contributor.author주영주-
dc.contributor.author김동심-
dc.contributor.author이광희-
dc.date.accessioned2014-12-02T01:22:55Z-
dc.date.available2014-12-02T01:22:55Z-
dc.date.issued2014-09-
dc.identifier.citation아시아교육연구, Vol.15 No.3, pp. 223-245-
dc.identifier.issn1229-9448-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/93622-
dc.description.abstract본 연구에서는 우리나라 고등학생의 자기효능감, 학교소속감, 부모지원, 학교만족도 및 학업성취도간의 구조적 관계를 검증하고 학교유형상 목적이 다른 자율고교생과 특성화고교생의 잠재평균의 차이가 나타나는지 확인 및 분석하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 2012년 A자율고교생와 B특성화고교생을 대상으로 편의표집하여 연구를 수행하였다. 연구결과 첫째, 고등학생의 자기효능감, 학교소속감, 부모지원은 학교만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 자기효능감은 학업성취도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 자율고교생과 특성화고교생의 자기효능감, 학교소속감, 부모지원, 학교만족도를 비교한 결과, 자율고교생의 자기효능감, 학교만족도가 특성화고교생에 비해 높았으며, 효과크기는 자기효능감, 학교만족도 순으로 나타났다. 따라서 2개 유형의 고등학교에서는 자기효능감, 학교소속감, 부모지원을 높일 수 있는 프로그램을 학생들에게 제공한다면 학교교육의 성과인 학교만족도와 학업성취도가 높게 나타날 수 있을 것이다.-
dc.description.abstractThe purpose of the present study is to examine the causal relationship and invest the difference among self-efficacy, parental support, school belonging, school satisfaction and achievement in the high school education by school type. For this study, 444 students at High school in Korea completed surveys in the fall semester of 2012(222 students: prestigious private school, 222 students: specialized vocational school). The result of this study, First, self-efficacy, parental support, school belonging affect school satisfaction. Second, Self-efficacy affect achievement. Third, According to latent means analysis, Specialized vocational school students shows significantly lower latent mean values than prestigious private school students on two factors(self-efficacy, school satisfaction). In the case of specialized vocational school students self-efficacy highly affected achievement. Based on these results, this study suggests instructional design methods and management strategies to improve the quality of learning in prestigious private school and specialized vocational school.-
dc.description.sponsorship이 논문은 2012년 정부(미래창조과학부)의 재원으로 한국연구재단의 지원을 받아 수행된 연구임(2012-045331)-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 교육연구소-
dc.subjectSelf-efficiency-
dc.subjectSchool belonging-
dc.subjectParental support-
dc.subjectSchool satisfaction-
dc.subjectAchievement-
dc.subject자기효능감-
dc.subject학교소속감-
dc.subject부모지원-
dc.subject학교만족도-
dc.subject학업성취도-
dc.title자율고교생과 특성화고교생의 자기효능감, 학교소속감, 부모지원, 학교만족도, 학업성취도의 구조적 관계와 잠재평균 분석-
dc.title.alternativeDifference Analysis of School Type Among Self-Efficacy, Parental Support, School Belonging, School Satisfaction and Achievement-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorJoo, Young Ju-
dc.contributor.AlternativeAuthorKim, Dong Sim-
dc.contributor.AlternativeAuthorLee, Kwang Hi-
dc.citation.journaltitle아시아교육연구 (Asian Journal of Education)-
dc.citation.endpage245-
dc.citation.number3-
dc.citation.pages223-245-
dc.citation.startpage223-
dc.citation.volume15-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share