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칸트의 인간성 정식과 도덕적 자율성 : Kants Formula of Humanity and Moral Autonomy

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Authors

오근창

Issue Date
2014-11
Publisher
서울대학교 철학사상연구소
Citation
철학사상, Vol.54, pp. 95-129
Keywords
Formula of humanityend in itselfend‐setting capacitygood willautonomy인간성 정식목적 그 자체목적 수립 능력선의지자율성
Abstract
직관적으로 호소력이 있지만 상당히 모호하게 보이는 칸트의 인간성 정식(FH)을 어떻게 이해해야 하는지에 대한 많은 논의들이 존재한다. 이 글에서 나는 현존하는 견해들과 다른 칸트의 인간성 정식에 대한 대안적 독해를 제안하고자 한다. 이를 위해 나는 먼저 윤리형이상학 정초를 중심으로 칸트의 인간성 정식을 재구성한다(2장). 아래에서 나는 센센, 코스가드, 딘에 의해 제안된 인간성 정식에 대한 여러 영향력 있는 해석들이 갖는 몇몇 결점들을 비판적으로 검토한다. 센센과 달리, 내가 보기에 인간성 정식은 단지 보편법 정식을 보다 직관적이게 만드는 소극적인 역할만을 하고 있지 않다(3장). 또한 코스가드의 인간성 정식에 대한 독해는 너무 얇은 인간성 관념을 가짐으로써 칸트의 원래 의도와 달리 목적 수립 능력 일반이 비도덕적인 행위마저 허용하게 한다는 점에서 문제가 있다(4장). 최근에 딘은 인간성이 선의지와 등가적이라고 제안했지만, 나는 선의지 독해가 너무 두껍고 도덕주의적인 인간성 개념을 가정함으로써 인간성의 내용을 과도하게 제한하고 있다고 주장한다(5장). 마지막으로 이 글은 몇몇 유관한 문헌적, 철학적 이유들을 조명함으로써 인간성 정식의 핵심이 도덕적 자율성 개념에 있음을 보인다.
There have been many debates regarding how to make sense of Kants formula of humanity (hereafter, FH), which seems to be intuitively appealing but perplexingly obscure. In this paper, I aim to propose an alternative reading of FH against the existing views and hope to show what FH as an end itself refers to and how it could be coherently connected to other formulas. To this end, I first reconstruct Kants argument for FH by focusing on Groundwork of the Metaphysics of Morals (hereafter, Groundwork) and briefly evaluate the validity of his regress argument (Section 2). In the following, I critically examine the flaws of several influential interpretations of FH proposed by Sensen, Korsgaard, and Dean. Unlike Sensen, my interpretation shows that FH plays a role that goes beyond that of merely bringing the formula of universal law (hereafter, FU) closer to intuition (Section 3). In addition, Korsgaards reading of FH is flawed since it has such a thin conception of humanity that the end‐setting capacity in general even permits non-moral acts, contrary to Kants intention (Section 4). Although Dean has suggested that humanity is equivalent to a good will, I argue that a good will reading supposes a too thick and moralistic notion of humanity and thereby excessively limits the contents of humanity (Section 5). Finally, I conclude that FH should be interpreted as moral autonomy by elucidating some relevant textual support and philosophical reasons (Section 6).
ISSN
1226-7007
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/93660
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