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전자정부와 정부개혁 - 미국과 중국의 사례 비교분석
E-government and Government Reform-Comparing the United States and China Case

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Authors
정종필; 손붕
Issue Date
2013-03
Publisher
서울대학교 국제문제연구소
Citation
세계정치, Vol.18(커뮤니케이션 세계정치), pp. 111-140
Keywords
미국중국전자정부정부개혁정부와 시민 관계고객 중심 서비스통제United StatesChinaElectronic GovernmentGovernment ReformGovernment-Citizen RelationshipsCustomer-Centric ServiceControl
Abstract
미국과 중국의 전자정부는 정부가 시민들에게 보다 나은 서비스와 정보를 제공하고 정부 업무의 효율성과 효과성을 증진시키는 데 활용되고 있음을 알 수 있다. 미국의 경우 전자정부의 도입은 정부와 시민 간의 상호관계를 촉진시키고 고객 중심의 서비스를 제공하는 기회로 활용하고 있는 반면, 중국의 경우 전자정부는 지방정부를 중앙정부의 감독 및 관리 하에 두며 효율적으로 통제하기 위한 수단으로 활용하고 있다. 이 글은 미국과 중국의 전자정부 관련 핵심 정책들의 비교분석을 통해 전자정부가 각 국의 정부를 어떻게 변화시키고 있으며, 정부와 시민 관계에 어떠한 영향을 미치고 있는지 분석하고자 한다.
The United States and China are using electronic government(e-government) to provide better service to their citizens and improve each government’s internal efficiencies and effectiveness. However, in the case of the United States, e-government provokes the interaction between government and citizens and provides customer-centric service. In the case of China, e-government represents a means to bring local governments under greater control of the central government. This paper will analyze the major e-government strategies of both country comparatively and attempt to answer two questions: How is e-government transforming the governments of the U.S. and China? and What is the major influence of e-government on government-citizen relationships in each country?
ISSN
1738-2440
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/94958
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Social Sciences (사회과학대학)Center for International Studies (국제문제연구소)세계정치(Journal of World Politics)세계정치 18 (2013)
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