Publications

Detailed Information

언어 교수에서의 디지털 미디어 리터러시 : Digital Media Literacy in Language Teaching

DC Field Value Language
dc.contributor.author글렌, 스톡웰-
dc.date.accessioned2016-01-18T08:33:18Z-
dc.date.available2016-01-18T08:33:18Z-
dc.date.issued2015-12-
dc.identifier.citation국어교육연구, Vol.36, pp. 361-381-
dc.identifier.issn1227-8823-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/95255-
dc.description.abstract지난 수십 년간 디지털 기술의 발달과 인터넷 통신망의 확산은 사회 곳곳에 지대한 영향을 끼치고 있다. 정보 취득, 활용과 보존, 커뮤니케이션 방법 그리고 사회 활동 등 사회 전반에 디지털 기술의 발달로 인해 많은 변화를 가져왔다. 이 변화는 교육 분야도 예외는 아니어서, 디지털 기술을 접한 다양한 교육 프로그램이 보급되어 있고 지금의 학생들에게는 디지털 기술을 이용한 학습 방법이 더 이상 새로운 것이 아닌 일상화가 되었다. 이런 급속한 변화는 디지털 미디어 리터러시의 중요성을 인식케 하고, 특히 체계적인 디지털 미디어 리터러시 교육의 중요성이 강조되고 있다. 본 논문에서는 어학교육과 디지털 미디어 리터러시에 대해 살펴보고자 한다. 먼저 디지털 기술의 발달과 변화가 교수법과 학습법에 어떠한 영향을 미치는 지를 분석하고, 교수자와 학습자, 각각에 필요한 디지털 미디어 리터러시 타입에 대해 생각해 보았다. 마지막으로 디지털 기술의 발달과 변화에 대처하는 교수법과 학습법을 제안해 보았다.-
dc.description.abstractThe changes brought about by advances in digital technologies over the past several decades have impacted all aspects of society, affecting how we communicate, access and store information, read and write, and in some ways how we view and interact with the world around the world around us. It is not surprising that these changes have had massive repercussions on a range of fields, not the least of which is education. Digital technologies are used by students in virtually all aspects of their education, and there are expectations that students be able to apply these technologies skilfully in order to complete their respective courses of study. It follows, then, that these literacies are also necessary in second language teaching and learning as well. This paper discusses the issue of digital media literacy in language teaching. It looks at the different types of literacies that are required by both teachers and learners, and considers the impact of range of language teaching approaches on the literacies they that need. It then goes on to look at how technology affects our cognition, and the implications of this for teaching and learning. The paper concludes by providing suggestions for teachers to provide adequate training for learners in a changing world.-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 국어교육연구소-
dc.subject디지털 리터러시-
dc.subject미디어 리터러시-
dc.subject컴퓨터 보조학습-
dc.subject학습자 트레이닝-
dc.subject교수자 트레이닝-
dc.subjectDigital literacy-
dc.subjectMedia literacy-
dc.subjectComputer assisted language learning-
dc.subjectLearner training-
dc.subjectTeacher training-
dc.title언어 교수에서의 디지털 미디어 리터러시-
dc.title.alternativeDigital Media Literacy in Language Teaching-
dc.typeSNU Journal-
dc.contributor.AlternativeAuthorGlenn, Stockwell-
dc.citation.journaltitle국어교육연구-
dc.citation.endpage381-
dc.citation.pages361-381-
dc.citation.startpage361-
dc.citation.volume36-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share