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무사 영웅의 영광과 오욕 - 뒤메질의 헤라클레스 신화분석을 중심으로 -
Honors and Disgraces of a martial Hero

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Authors
김현자
Issue Date
2015
Publisher
서울대학교 종교문제연구소
Citation
종교와 문화, Vol.28, pp. 27-52
Keywords
알크메네암피트리온아테나카리테스데이아네이라에우뤼스테우스기능적 죄헤라헤라클레스히브리스히드라이올레이피토스메가라네메시스네소스옴팔레3기능 이데올로기제우스AlcmeneAmphitryonAthenaCharitesDeianiraDumézilEurystheusfunctional sinHeraHeraclesHubrisHydraIoleIphitusMegaraNemesisNessusOmphale of Lydiatrifunctional ideologyZeus
Abstract
디지털 문명의 발달에 힘입어 고대인들이 전해준 영웅들의 이야기는 오늘날 전 세계 대중문화의 소재가 되어 현대인들의 기억 속에 각인되고 있다. 단지 낯선 것들이 유발하는 흥미로움으로 인해 고대 신화들이 현대에 되살아나는 것일까? 현대인들이 고대 문화에 대해 유별난 호기심과 관심을 가져서일까? 아니면 고대 신화들이 과거인들의 삶에 대한 이야기를 넘어서 ‘지금, 여기, 우리의 이야기’이기도 하기 때문일까? 이 글에서는 조르주 뒤메질(Georges Dumezil, 1898-1986, 프랑스)의 헤라클레스의 신화 해석을 통해 영광과 오욕으로 점철된 고대 그리스의 무사 영웅의 삶을 고찰함으로써 고대 신화의 현대적 의미를 성찰하겠다. 뒤메질은 인도-유럽제족의 신화 연구사에 지울 수 없는 족적을 남긴 20세기의 위대한 신화학자로 인정받는다. 그의 신화 분석틀은 법률적·종교적 지배권(magical and juridical sovernity)/물리적인 힘, 특히 무사의 힘 또는 방어(physical strength or defence)/ 편안하고 비옥한 풍요 또는 부(quiet and fecund abundance or wealth)라는 3기능 이데올로기(trifunctional ideology)이다. 이 세 요소는 인간 집단이 존속하기 위해 반드시 충족되어야 할 기본 기능들이며, 이들 간의 유기적 조화는 사회 구성원들이 질서 있고 평온한 삶을 누리도록 보장해준다. 뒤메질의 용어로 표현하면 도시를 세웠던 건국 영웅과 왕들 및 종교적 영웅이 제1기능을 수행하는 영우이라면, 왕이 아닌 무사는 제2기능을 담당했던 영웅이다. 고대 신화들에서 지모신의 생산성을 표상하는 여신이나 여성은 기능적 관계에서 제3기능의 구현자로 볼 수 있다. 왕의 무사로 살다 죽어서 신이 되었다고 전해지는 헤라클레스(Heracles)는 트로이 전쟁의 영웅 아킬레우스 못지않게 ‘강한 육체적 힘을 가진 영웅’이다. 제2기능의 영웅은 한편으로는 제1기능이 부과하는 임무를 수행해야 하고, 다른 한편으로는 부, 풍요, 미, 건강 등 다양한 형태의 사회적 자산에 해당하는 제3기능이 활발하게 작동하도록 보호해야 하는 책무를 지닌다. 하지만 강력한 물리적 힘을 가진 제2기능의 인물은 그가 지닌 강한 힘으로 인해 제1기능과 제3기능의 영역을 침해할 숱한 유혹에 직면하면서 자신의 임무에 위배되는 행동을 하게 되는 경우가 허다하다. 하여 탁월한 무사 영웅의 삶에는 늘 영광의 배후에 오욕이 그림자처럼 따라다닌다. Mythe et Epopée Ⅱ (신화와 서사시 Ⅱ), p.p.117-122 ; Heure et Malheur du Guerrier (무사의 길흉화복), p.p.97-105 ; L'oublie de l'homme et l'honneur des dieux (인간의 망각과 신들의 명예), p.p.71-79에서 뒤메질이 분석한 내용들이 바로 이것이다. 고대 그리스인들은 신화를 통해 물리적 힘을 행사하는 제2기능의 존재이유를 상기시키는 진정한 무사의 명예와 덕목들을 각인시키면서 오용된 힘에 대한 적절한 응징의 장치들을 마련했던 책임 사회였다. 뒤메질의 헤라클레스 신화 분석을 살펴보면 우리는 이런 사실을 확인하게 될 것이다.
In this article, I attempt to reflect on the raison d’être of the martial hero in ancient Greek mythology by examining Georges Dumézil's analysis of some myths on Heracles. His analytic framework in the study of Indo-European mythologies is the trifunctional ideology, which implies that magical and juridical sovereignty/physical strength/wealth are three functions, whose harmonious and cooperative relationship assures the peace and security of a given society. Heracles is a man of strong physical power inherited from Zeus. According to Greek mythology, he was born human and reborn as a divine being after death. So eventually the ancient Greeks came to venerate him as god. But the life of Heracles was filled with hardships and shame unbefitting for one of the greatest among Greek heroes, but also full of glory, Dumézil's analysis, presented in his works Mythe et Epopée Ⅱ ; Heure et Malheur du Guerrier ; L'oublie de l'homme et l'honneur des dieux, helps us to comprehend the reasons behind this. The task of a martial hero was not only to defend his country against exterior menaces but also to preserve the inner order of society by accomplishing what is commanded by those who assume the first function. But it happened that the type of hero of enormous physical power had threatened sovereignty and/or had forced women into his family, Considering the woman was a symbol of fecundity and fertility, the abduction of a woman by a warrior in myths can be interpreted as the invasion of the second function on the realm of the third function. According to Dumézil, the delicate tension between Hera and Athena in the birth myth of Heracles represents the tension between the two functions of sovereignty and physical power in a society. The behaviors of the two goddesses towards Heracles, in consequence, appear in a different way. While Hera, wife of the supreme god Zeus, tried to keep the hero away from kingship before and after his birth in spite of Zeus’ intention, Athena, goddess of war and wisdom, in secret protected the baby from Hera’s exposed hostility. Moreover, the whole life of Heracles can also be divided into three periods related to three functional sins and punishments. 1. As he hesitated to carry out the order of Eurystheus, king of Argos, Hera, being enraged by this disloyalty, infused madness into him. Heracles in his frenzy killed all his children by shooting arrows. 2. He had fallen sick by killing Iphitus without notice, a behavior of bringing dishonor on the warrior, so as to be sold to Omphale of Lydia, where he spent 12 years as a slave. 3. After abducting Iole, Heracles sent a servant to his wife Dianira to bring him a ceremonial dress for his marriage with Iole, As soon as putting on the dress which Deianira had soaked in, without intention, the poison of the Hydra, he fell in agony, After all, receiving the oracle of Zeus, he ended his life by burning himself on the log fire.
ISSN
1976-7900
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/95369
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)Religious Studies (종교학과)종교와 문화(Religion and Culture)종교와 문화(Religion and Culture) 28/29호(2015)
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