Browse

《표준 한국어》교재의 학습목표 진술 방식 분석
Statement of Learning Objectives in Standard KSL Textbooks

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
김영심
Issue Date
2016-06
Publisher
서울대학교 국어교육연구소
Citation
국어교육연구, Vol.37, pp. 65-93
Keywords
Standard Korean TextbooksKSL(Korean as a Second Language)learning objectivespatterns of statementsaction verb《표준 한국어》교재한국어 교육학습목표진술 방식행동 동사
Abstract
교재에서 학습목표는 수업, 학습, 평가 등에서 교사와 학생에게 중요한 역할을 한다. 본 연구에서는《표준 한국어》교재의 학습목표가 적절하게 진술되어 있는지 진술 방식을 살펴보았다. 이를 위해 학습목표 진술에 대한 이론을 검토하고, 학습목표 진술의 원리를 도출하였다. 분석 방법은 학습목표를 진술 방식에 따라 유형별로 분류하고, 학습목표 진술에 사용된 동사를 분석하였다. 분석 결과, 《표준 한국어》교재의 학습목표는 진술 유형에서 대체로 기본형으로 진술되어 있어서 바람직한 경향을 보였다. 그러나 중학생 교재에서는 병렬형, 과정형, 내용 모호형과 같은 변칙형이 많이 나타나고 있어서 진술 방식에 일관성이 낮았다. 학습목표 진술에 사용된 동사를 분석한 결과는 전반적으로 구체적인 행동 동사로 진술되어 있어서 이론과 부합하였다. 그러나 일부 학습목표 진술에서 사용되고 있는 동사는 보다 구체적인 행동 동사로 진술될 필요가 있다.
Learning objectives (hereafter LB) of textbooks play an important role in instruction, learning, and assessments. This paper analyzed the statements of LB in Standard Korean Textbooks. After reviewing the theory of R. Tyler and R. F. Mager on statements of LB, we proposed the principles of LB statements. We classified the patterns of LB statements and analyzed the verbs in them. The results revealed that the patterns of most LB statements in Standard Korean Textbooks were of the basic type. However, there were many variations found in the patterns in middle school textbooks. Most verbs in the LB statements were concrete action verbs. This was in concurrence with the theory. However, a few verbs were not concrete. These verbs needed revising to form more concrete action verbs.
ISSN
1227-8823
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/96901
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Korean Language Education Research Institute (국어교육연구소)국어교육연구 (The Education of Korean Language)국어교육연구 Volume 37/38 (2016)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse