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대학생의 부모 진로지지, 특성불안, 계획된 우연 역량에 따른 군집 유형별 진로결정 수준의 차이
The Cluster of Parent's Career Supports, Trait Anxiety and Planned Happenstance, and Their Differences in Undergraduate's Level of Career Decision

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Authors
장진이; 이지연
Issue Date
2016-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.17 No.1, pp. 47-65
Keywords
부모 진로지지특성불안계획된 우연 역량진로결정 수준Parent's Career SupportsTrait AnxietyPlanned HappenstanceLevel of Career
Abstract
본 연구는 대학생을 대상으로 부모 진로지지, 특성불안, 계획된 우연 역량 수준에 따라 어떠한 자연발생적인 하위집단이 형성되는지를 살피고, 이러한 하위집단별로 진로결정 수준에서 차이가 있는지를 검증하고자 하였다. 이를 위하여 남녀 대학생 333명의 자료를 최종 분석하였다. 군집분석 결과, 기회 확신 집단, 안정 집단, 불안 집단, 의지할 데 없는 불안 집단 등 총 4개의 하위집단이 형성되었다. 또한 각 하위집단별로 진로결정 수준에서 차이가 있는지를 검증한 결과, 집단 간 유의미한 차이가 있었으며 안정 집단에서 진로결정 수준이 가장 높은 것으로 나타났다. 반면 의지할 데 없는 불안 집단에서 진로결정 수준이 가장 낮았다. 이러한 결과는 부모 진로 지지 외에 특성불안, 계획된 우연 역량 등 개인의 내적 특성의 조합에 따라 다양한 하위집단이 존재하며, 이러한 집단에 따라 진로결정 수준이 다름을 시사한다. 따라서 대학생 대상의 진로상담에서 어느 하위집단에 속하는지에 대한 평가와 이에 따른 차별적인 개입이 필요함을 강조하였다. 마지막으로 본 연구 결과를 바탕으로 추후 연구에 대한 함의를 논의하였다.

This study examined natural groupings of people in terms of parent's career supports, trait anxiety and planned happenstance, and their differences in undergraduate's level of career decision. 400 male and female undergraduate in the Metropolitan area were surveyed and 333 were analyzed. The cluster of parent's career supports, trait anxiety and planned happenstance divided students into such sub-groups as a planned happenstance with low level of parent supports group, high level of planned happenstance with high level of parent supports group, anxious and low level of planned happenstance with parent supports group, and very anxious with very low level of parent supports group. And there were differences in students level of career decision among these groups. Particularily there were big differences between high level of planned happenstance with high level of parent supports group and very anxious with very low level of parent supports group. Post-hoc testing showed that the level of career decision was highest in high level of planned happenstance with high level of parent supports group. This results suggested that it's important to identify these groups and try to seek the intervention to experdite undergraduate's career decision. Implication for effective intervention strategy and future research on career and vocation counseling were discussed.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/109928
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 17 Number 1/4 (2016)
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