Browse

수업전문성 지향 교사협력활동의 측정도구 개발
Development of the Questionnaire Measuring Teacher Collaboration Activities leading to Teaching Professional

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors
송인발; 박주호
Issue Date
2016-03
Publisher
서울대학교 교육연구소
Citation
아시아교육연구, Vol.17 No.1, pp. 225-249
Keywords
Teaching professionalTeacher collaboration’s activityMeasurement of teacher collaboration수업전문성교사협력활동교사협력활동의 측정도구
Abstract
본 연구는 중등 공립교사를 대상으로 수업전문성 지향 교사협력활동의 측정도구를 개발하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 본 연구는 서울시 소재 공립 중학교 및 고등학교 교사 1,030명의 응답결과를 대상으로, 이 중 515명의 자료는 탐색적 요인분석에, 나머지 515명의 자료는 확인적 요인분석에 사용하였다. 본 연구결과, 탐색적 요인분석을 통해 수업정보 공유활동, 팀 학습 활동, 수업 관련 협력의 긍정적 변화, 수업참여·관찰 활동이라는 4개의 구성요인과 14개 문항으로 구성된 수업전문성 지향 교사협력활동 측정모형이 수립되었으며, 확인적 요인분석을 통해 측정모형의 적합도가 확인되어 교차타당도가 검증되었다. 본 연구는 우리나라 서울시 소재 중․고등학교 학교현장에서 수업전문성 신장을 위한 성찰활동 기반 교사협력 활동의 실체와 그 실증적 검증을 위한 도구를 개발했다는 점에 의의가 있다. 또한, 전문성 개발을 위한 활동으로서 교사협력에 대한 중등학교 교사들의 인식을 이해할 수 있는 실증적 데이터를 제공함으로써, 수업전문성 신장을 위해 필요한 정책기제의 개발에 기여할 수 있으리라 기대한다.

The study was conducted for the purpose of developing the questionnaire of teacher collaboration activities leading to teaching professional. Total 1,030 subjects in the sample of this study were divided into two groups. The first group data of 515 subjects were used to establish a measurement model and the other data were used to conduct a confirmatory factor analysis. This study showed two main results. First, 4 measuring factors including teaching information-sharing activity, team learning activity, class participation and observation activity, positive change related to teaching were confirmed from an exploratory factor analysis. As a hypothesis model, the four factor model was tested in this study, in which the reliability coefficient of each factor was appropriate. Second, as a result of confirmatory factor analysis, the secondary school teachers showed appropriate fits on the hypothesis model, which functions as evidence for a cross-validity. This study has a theoretical meaning in that it derives the causal factors of teacher collaboration leading to teaching professional. Also, it is important that this study provides understandings on the perceptions of secondary school teachers regarding their collaboration activities leading to professional development. The result of this study contributes to obtain an empirical evidence to make policy decisions for school change.
ISSN
1229-9448
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/109935
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Education (사범대학)Education Research Institute (교육연구소)아시아교육연구 (Asian Journal of Education)아시아교육연구 (Asian Journal of Education) Volume 17 Number 1/4 (2016)
  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Browse