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디자인트렌드예측을 위한 경험중심의 프로세스 모델 연구
A Study on the Process Model Focused on Experiences

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Authors
이향은
Advisor
이순종
Major
미술대학 디자인학부
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
디자인트렌드예측디자인 프로세스디자인 경영직관력
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 디자인학부, 2012. 8. 이순종.
Abstract
디자인은 미래의 삶을 계획하는 활동이다. 디자이너라면 보다 개인적인 동기에서 출발하더라도 많은 사람들에게 사용될 수 있는 무언가를 만들 수 있기를 꿈꾼다. 디자인트렌드란 우리를 둘러싼 다양한 인공물들이 변하는 모습과 이를 대하는 사람들의 생각과 마음이 어떻게 달라지고 있는가에 대한 흐름을 말한다. 혁신적인 디자인은 사물의 의미를 다시 정의하면서 트렌드에 대한 기존의 인식을 자연스럽게 바꾸어낸다.
기업은 이제 시장과 소비 트렌드는 물론 감성과 경험의 필두에 있는 디자인 분야만의 독자적인 트렌드 연구의 필요성을 느끼고 있다. 디자인관점에서의 트렌드 예측력이 기업경영의 중추적 역할을 하게 된 것이다. 이에 보다 직관적이고 감성을 기반으로 한 트렌드 연구의 필요성이 제기되었고, 트렌드를 예측하는데 사용자이자 소비자인 디자이너들 개개인의 심리변화 및 변화의 동인을 밝혀내는 미시적 접근을 보이고 있는 추세이다. 예측력이 경영의 핵심이 된 오늘날, 시장을 선도하는 디자인은 디자이너와 기업의 예측력에 의해 탄생한다. 본 논문에서는 이를 디자인트렌드예측경영이라한다.
트렌드예측에서 시계열분석만큼 전통적이고 중요하게 작용하는 것이 디자이너들의 직관적인 통찰력이다. 명확히 설명되지 않는 소위 '천재적인 감각'이라는 것은 디자이너의 개인적인 경험을 바탕으로 형성된다. 경험은 여러 유형으로 나뉘며, 유형별 경험에 대한 개인적인 피드백이 일어나게 된다. 축적된 경험을 특성에 따라 요인화하고 체계화함에 따라 디자인트렌드를 만드는 영감(창의성)으로 발화시킬 수 있다. 경험이 영감으로 전환되어 디자인에 반영되는 것이다. 특히 오늘날처럼 오감만족을 추구하는 감성디자인에서 특히 디자이너의 경험은 더욱 중요하다. 의식적으로든 무의식적으로든 디자이너들은 자신의 축적된 경험을 이용해 창의적인 아이디어를 끄집어내고 있다. 본 논문에서는 디자이너들의 직관적인 통찰력을 구성하는 요인을 살펴보고, 이 요인들과 개인의 경험들과의 관계를 규명하여 트렌드예측력을 높이는 과정을 구조화 하였다.
디자인트렌드예측의 모델을 설명하기 위해 기존의 디자인경영 프레임 속에서 트렌드 예측부분을 강화하였다. 중추적인 콘텐츠는 디자이너 개개인이 보유하고 있는 경험의 소스화이다. 이는 기업 내 디자인 프로세스 중 기획단계에 해당하며 리서치를 비롯해 새로운 컨셉이나 전략을 세우는데 활용되는 것을 기본 범위로 한다. 이를 위해 디자인경영의 프레임에 관한 문헌고찰과 경험에 대한 선행이론 연구를 실시했다. 해외 및 국내 기업에서 실제 사용하고 있는 트렌드 예측프로세스를 조사하고, 성공적인 기업의 트렌드예측경영사례를 조사․분석하였다. 또한 비언어․비논리적인 영역으로 간주되었던 직관력과 통찰력의 요인을 추출해내기 위해 인지심리학과 뇌과학 분야의 이론을 분석과정에 차용하였다. 통찰력에 대한 인지심리학적․뇌과학적 탐구는 비논리적이라 이해되어 왔던 직관에 대해 객관적이고 체계적으로 이해할 수 있는 실마리들을 제공해 주었다. 이 모든 과정은 개인적인 경험들을 토대로 디자인트렌드 예측력의 형성과정과 동인을 알아내기 위함이며 다학제적 분석 결과를 바탕으로 해석적 연구를 진행하였다. 또한 기업들의 트렌드예측에 관한 니즈를 확인하고 실제로 기업내부의 트렌드 업무 담당자 및 디자이너와 트렌드 전문가를 만나 프로세스의 개요에 대한 검증을 실시하였다. 이로 인해 디자인을 할 때 영감을 주는데 작용하는 경험의 종류와 방법, 어떻게 작용하게 되는지의 과정을 비롯해 프로세스의 장단점을 파악하고 현업에서의 현실성을 검증할 수 있었다. 이러한 연구과정을 통해 영감과 통찰력의 관계 및 통찰력의 요소를 정립하고, 디자이너 개개인의 경험을 소스(source)화 함으로써 그 소스를 활용하여 예측력을 높이는 과정을 모델화하였다.
트렌드 예측력에 핵심능력인 통찰력을 구성하는 요인으로 혁신성, 통합성, 세심성, 보수성 그리고 소신 이렇게 5가지를 도출해냈다. 이 통찰력은 개인의 총체적 경험으로부터 생기는데, 이는 다시 6가지 유형으로 나뉜다. 경험이 통찰력을 만들고, 통찰력이 영감을 창출시키며, 이 일련의 과정이 트렌드 예측력으로 재구성된다. 이러한 구성 요인에서 알 수 있듯이 통찰력이 좋을수록 트렌드 예측력은 높아지게 된다. 작지만 의미 있는 가치들을 통합적으로 바라보는 과정, 발견한 가치에 대한 혁신적인 사고(Design Thinking)를 소신 있게 추진하는 과정에서 통찰하는 능력이 생긴다.
연구내용을 토대로 정립한 경험소싱(sourcing)법은 디자이너의 직관 중심의 트렌드예측시스템을 구조화한 것이다. 소스시트(source sheet) - 시뮬레이션(simulation) - 트렌드 엘리먼트(trend elements) - 아이데이션(ideation) - 뉴 시나리오(new lifestyle scenario)의 다섯 단계로 구성된다. 첫째, 소스 시트(source sheet)는 마치 영화의 장면을 떠올리듯 서사(narrative)가 있는 스토리나 문장으로 메모하기 위한 경험수집 단계이다. 당시 상황을 떠올릴 수 있도록 사진이나 콘티, 물건의 스케치나 음악 등 다양한 자료를 동원한다. 만약 특정 여행지에서 들었던 음악이 있다면 앨범이나 음원을 확보하여 다시 듣거나 혹은 흥얼거리며 당시의 기억과 감정을 떠올린다. 둘째, 시뮬레이션(simulation) 단계에서는 소스시트의 아이템들을 문제에 대입한다. 총 5차원으로 구성된 경험의 카테고리는 심리적 욕구의 단계와 그 맥을 같이 한다. 인간의 다양한 생활을 대상으로 총체적으로 사고할 수 있다. 셋째, 트렌드 엘리먼트(trend elements) 단계에서는 소스시트에 모아진 경험의 단편들에서 형식요소와 의미요소들을 추출해 내는 과정이다. 이는 키워드나 정보형태의 트렌드 자료를 가지고 실제로 디자인하는데 어려움을 호소하는 디자이너들을 위해 디자이너들이 활용하기 쉽게 조형적 요소와 소비자들이 선호하는 스타일의 배경에 대해 숨은 의미를 찾아내는 작업이다. 넷째, 아이데이션(ideation)에서는 경험 소스 시트로부터 추출된 형식요소와 의미요소들을 결합시킴으로써 '의미요소가 투영된 형식요소의 변화' 혹은 '형식요소에 함축된 의미요소의 변화'를 읽어내야 한다. 소스화된 경험을 최대치로 활용하여 보다 혁신적인 아이디어를 발굴하기 위해 발산적사고가 필요한 단계이다. 마지막 단계에서는 뉴 라이프스타일 시나리오(new lifestyle scenario)를 만든다. 현재의 유저 라이프스타일 분석 및 근 미래 라이프스타일 전망의 내용과 교차 검증을 통해 소스시트에서 전개된 아이디어가 근미래 환경에 적합한지 타당성과 적합성을 검증하는 단계이다. 이는 핵심가치의 성장가능성과 전략적 중요성을 판단하는 단계로 유저의 라이프스타일을 기준으로 한다. 다수의 유저들이 가지고 있는 라이프스타일일수록 그리고 그들의 근원적인 욕구와 가까운 것일수록 불확실성의 변수에도 쉽게 흔들리지 않을 가능성이 크기 때문이다. 이는 영향력과 적합성까지 검증하여 아이디어를 정제시키는 과정으로 이전 단계와는 달리 수렴적 사고가 필요한 단계이다.
본 프로세스 모델은 디자인트렌드의 모호성을 보완하기 위해 전 단계에 걸쳐 중복체크의 과정을 갖는다는 특징이 있다. 또한 형식요소와 의미요소가 결합되고, 회상(개인적 변수)과 미래전망(사회적 변수)이 교차한다. 그리고 라이프스타일 연구의 프레임(frame)과 플로우(flow)를 적용하여 기존의 디자인트렌드예측법과의 차별점을 갖는다. 또한 소스화 된 경험은 확장 및 응용가능성이 무한하기 때문에 확장가능성이 있다.
디자인 문제와 트렌드는 모두 비정량적이다. 디자인 트렌드란 ' 새로운 수요를 창출하는 제품 개발 과정의 결과로 생기는 변화'로 재정의 할 수 있다. 그리고 디자인트렌드를 예측하는 것은, 기존의 경험을 바탕으로 그것을 재구성하여 새로운 의미 조직망을 형성하는 것이다. 디자인트렌드를 움직이는 많은 요소들 중에 가장 영향력이 강한 원동력은 디자이너 개인의 경험이라는 가설은 이론고찰과 디자이너 및 전문가 인터뷰 그리고 실제 개발한 디자인트렌드예측 프로세스 모델을 바탕으로 한 사례연구를 통해 확인할 수 있었다. 디자인경영의 중요성이 날로 높아져가고 있고 디자이너들에게 트렌드 리터러시(trend literacy)가 요구되고 있는 오늘날 경험중심의 디자인트렌드예측 프로세스 모델은 직관적 창의성을 위한 아이디어 매니지먼트에 밑받침이 될 것이다. 트렌드에는 미래 디자인의 유전자가 들어있다. 디자이너는 그 유전자를 찾아내고 가장 실질적이면서도 우아하게 구현하는 사람이 되어야 한다. 트렌드에서 디자인의 답을 찾는 것은 미래를 이끌 디자인의 씨앗을, 미래에 대한 소비자의 생각을 찾기 위함이다.
Design is an activity which plans the future life. All of designers dream of making something which can be used for lots of people although it started from more individual motive, Design trend means appearance various artifacts around us are changing and stream thought and mind of people treating them are changing. Innovative design naturally changes existing awareness of trend while defining the meaning of material again.
From the viewpoint of design, trend forecasting plays a pivotal role in enterprise management. Now, enterprises feel the necessity to study on the exclusive trend of design field standing first on not only market and consumption trend but also emotion and experiences. Therefore, the necessity to study on the trend based on intuition and emotion was suggested and microscopic approach investigating individual psychological changes and their agents of designers who are users and consumers is shown for trend forecasting. Today, forecasting becomes a core of management and design leading the market is created by forecasting of designers and enterprises. This thesis calls it design trend forecast management. In trend forecasting, designers' intuitive insight is traditional and important as much as time series analysis.
A so-called genius sense which is not explained exactly is formed by designer's individual experiences. Experiences are divided into several types and individual feedback is occurred for experiences by each type. As accumulated experiences become factors and systematized by characteristics, they can be developed to the inspiration (creativity) which makes design trend. Experiences are changed to inspiration and reflected to design. Especially, in emotional design pursuing five senses, designer's experiences are especially important today. Whether it's consciousness or not, designers draw creative idea with their experiences accumulated. This thesis examined components of designers' intuitive insight, explained the relationship between those components and individual experiences and structurized the process improving trend forecasting ability.
For explaining the model of design trend forecasting, trend forecasting was strengthened in existing frame of design management. Pivotal contents are the source of designer's individual experiences. It's for the planning stage of design process in enterprises and its basic range is the application for establishing new concept or strategy, including research. To achieve it, literature review for design management's frame and study on precedent theories of experiences were conducted. The trend forecasting process which is used actually in external and internal enterprises was examined and examples of successful enterprises' trend forecast management were investigated and analyzed. Also, research methodology of cognitive psychology and brain science was utilized to the analysis process so as to draw intuition and insight which were considered as non-verbal and non-logical area. The research of cognitive psychology and brain science for insight provided clues that we can understand objectively and systematically intuition which had been understood to be non-logical. All of the process is for examining formation process and agents of design trend forecasting based on individual experiences and analytical study was progressed by results of multidisciplinary analysis. Also, enterprises' needs for trend forecasting were confirmed and verification of process outline was conducted by meeting people in charge of trend duties, designers and trend experts in enterprises. For design, kinds and methods of experiences giving inspiration, process of their action and strengths/weaknesses of the process were grasped and realities of current industry were verified. Through the research process, relationship between inspiration and insight and factors of insight were established and designer's individual experiences became source. And then, the process improving forecasting ability was modeling with the source.
The creativity which is a foundation of trend forecasting is to reorganize existing experiences and form new network of meaning. In addition, five things such as innovation, integration, carefulness, conservativeness and belief were drawn as factors organizing insight which is a core ability of trend forecasting. The insight is created by individual general experiences which can be divided into 6 types again. Experiences make insight, insight creates inspiration and a series of the process is organized by trend forecasting again. As we can realize in the components, the more insight is good, the more trend forecasting ability is improved. The ability of insight is created during the process to watch small, but significant values synthetically and promote Design Thinking for discovered values according to the conviction.
The sourcing method established by the research contents was structurized by trend forecasting system focusing on designer's intuition. It's organized by five stages
source sheet-simulation-trend elements - ideaton - new lifestyle scenario.
The first, source sheet makes a memo of stories or sentences with narrative as if recalling the scene of movie and collects various materials such as photo, conti, sketch of material, music, etc. so as to recall the situation of the time. If there is some music you listen in particular travel destination, memories and emotion of that time are recalled by grasping album or sound source and listening to it again or humming it. In the second stage of simulation, the category of experiences, organized by total 5 dimensions, has same context as the stage of emotional desire. By thinking generally of human's various lives, items of source sheet are substituted to the problem. In the third stage of trend elements, formative elements and meaning elements are extracted from fragments of experiences collected in source sheet. The work is to find hidden meaning of formative factors and background of styles preferred by consumers so that designers who have difficulties in treating trend materials of key words or information actually can utilize them easily. In the forth stage of ideaton, 'changes of formative elements reflected by meaning elements' or 'changes of meaning elements implied to formative elements' must be read by combining formative elements extracted from experience source sheet with meaning elements. It's the stage which needs divergent thinking so as to utilize experiences becoming source maximumly and discover more innovative idea. In the final stage, new lifestyle scenario is made. Through the analysis of current user's lifestyle and cross-verification with the content of the near future's lifestyle prospect, validity and suitability of the idea in source sheet for the environment of the near future are verified. It is the stage which judges growth possibility and strategic importance of core value based on user's lifestyle. As the lifestyle is possessed by lots of users and it's closed to their basic desire, there are lots of possibilities that it is not changed by variable of uncertainty easily. The process is to verify effects and suitability and refine the idea and it needs convergent thought.
The process model has a characteristic which has double check in the whole stages so as to complement the vagueness of design trend. In addition, it is different from existing method of design trend forecasting because formative elements are combined with meaning elements, recollection (individual variable) and future's prospect (social variable) are exchanged and frame and flow of the study on lifestyle are applied. Also, experiences which became source have unlimited possibilities of expansion and application, so there is a possibility of expansion.
All of design problem and trend are unquantified. Design trend can be redefined by 'changes caused by the result of product development creating new demands'. Among the lots of factors moving design trend, the driving force which has the strongest influence and hypothesis of designer's individual experiences could be confirmed by theoretical consideration, interview with designers and experts and exemplary study based on design trend forecasting process model developed actually. Today, the importance of design management becomes higher day by day and trend literacy is requested to designers. Design trend forecasting process model focused on experiences will be the foundation of idea management for intuitive creativity. Trend has a gene of the future's design. Designers must find the gene and actualize it the most elegantly. The answer of design must be found in trend so as to find seed of design which will lead the future and thought of consumers for the future.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/120936
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Appears in Collections:
College of Fine Arts (미술대학)Dept. of Crafts and Design (디자인학부)Theses (Ph.D. / Sc.D._디자인학부)
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