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고딕적 상상력과 영국소설―『파멜라』에서 『노생거 수도원』에 이르는 소설사의 이해
The Gothic in the 1790s: from Pamela to Northanger Abbey

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Authors
정희원
Advisor
유명숙
Major
인문대학 영어영문학과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
감성(sensibility)몸(body)고딕(gothic)포르노그라피(pornography)프랑스혁명(French Revolution)가정소설(domestic novel)
Description
학위논문 (박사)-- 서울대학교 대학원 : 영어영문학과, 2012. 8. 유명숙.
Abstract
와트(Ian Watt)가 『소설의 발흥』(The Rise of the Novel, 1957)을 통해 확립한 영국소설사를 비판하면서 소설사 다시 쓰기를 시도한 대표적인 비평가로는 맥키언(Michael McKeon)과 암스트롱(Nancy Armstrong)을 들 수 있다. 맥키언과 암스트롱의 연구를 현 시점에서 평가할 때, 여성과 가정소설로 논의를 좁힌 암스트롱의 『욕망과 가정소설』(Desire and Domestic Novel, 1987)이 한층 큰 파급력을 가진다. 암스트롱은 리처드슨(Samuel Richardson)의 『파멜라, 보상받은 덕성』(Pamela, or Virtue Rewarded, 1740)을 기본 텍스트로 하여 오스틴(Jane Austen)으로 연결되는 가정소설의 역사로서 영국소설의 발흥 과정을 다시 쓴다. 이 과정에서 암스트롱의 관심에서 배제된 흐름, 즉 리처드슨 이후 18세기적 감성이 추구했던 이상이 여러 우여곡절을 거쳐 오스틴에 이르는 과정이 이 논문의 관심사이다. 이 논문에서는 특히 18세기 후반부터 픽션의 양산에 결정적 역할을 한 고딕소설을 집어넣어 『파멜라』에서 오스틴 소설로 가는 과정을 재조명한다.
암스트롱도 18세기 감성의 문화와 소설의 부상을 연결하고 있지만, 이 논문에서는 덕성과 쾌락의 합치를 목표로 한 스코틀랜드 계몽주의를 그 배경으로 부각하고자 한다. 덕성과 쾌락을 합치하고자 하는 과정에서 드러나는 균열상이 『파멜라』 이후 계속 나타나는 바, 이를 고딕소설과 근대적 의미의 포르노그라피에서 읽어낼 것이며 본격소설의 정립이 고딕문학이라는 장르문학과의 관계 설정을 통해 이뤄진다는 점도 지적하고자 한다.
여성의 욕망, 여성의 읽을거리를 통제하고 지배함으로써 특정한 주체성을 구성하려는 시도는 18세기 문화권력으로서 소설의 정착에 일조한다. 가정 이데올로기가 주축을 이루는 담론 하에서 파멜라는 주체로 구성되지만, 몸이 텍스트가 되면서 독서의 주체로서 ‘읽는’ 여성보다는 읽기의 대상으로서 ‘읽히는’ 여성으로 표상된다. 암스트롱은 18세기 전반의 “준(準) 포르노그라피 소설들”을 『파멜라』가 대체함으로써 소설의 위상이 확보되는 것처럼 말하지만, 그럼에도 불구하고 『파멜라』에서 포르노그라피적인 면모를 읽는 독법이 완전히 차단되는 것은 아니다. 2장에서 살펴본 바와 같이 감성의 텍스트로서 파멜라의 몸이 덕성을 인정받기 위해 Mr. B와 독자의 시선에 노출될 때에 그 시선은 불가피하게 포르노그라피적인 성격을 띠게 된다.
소설과 포르노그라피의 관계는 18세기 후반 더 복잡한 양상으로 나타나는데, 이 논문에서는 감성주의와 포르노그라피의 관계를 좀 더 분명히 드러내는 두 편의 프랑스 소설을 읽으면서 근대적 주체성의 구성 과정에서 폭력이 생산되는 양상을 살펴보고자 한다. 이에 3장에서는 라클로(Choderlos de Laclos)의 『위험한 관계』(Les Liaisons dangereuses, 1782)와 싸드(D. A. François de Sade)의 『쥐스틴, 덕성의 불운』(Justine, ou Les malheurs de la vertu, 1791)을 쾌락의 권력화 양상에 초점을 맞춰 읽어본다.
가정성과 계약의 문제를 다루는 가정소설을 소설사의 중심에 놓는 암스트롱의 독법에서 폭력은 주변화되지만, 프랑스혁명이라는 역사적 배경을 환기할 때에 폭력이 당대 사람들을 사로잡은 강박임에 분명했음은 1790년대에 고딕소설이 대유행하는 문화적 현상을 통해 확인해 볼 수 있다. 4장에서는 고딕과 포르노그라피가 합쳐진 루이스(Matthew Gregory Lewis)의 『수도사』(The Monk, 1796)에서 혁명과 공포정치의 파장이 몸에 가해진 폭력의 서사와 판타지를 통해 재현되는 양상을 살펴본다.
『수도사』가 고딕과 포르노그라피가 겹쳐지는 지점을 드러낸다면, 래드클리프(Ann Radcliffe)의 『우돌포 성의 미스터리』(The Mysteries of Udolpho, 1794)는 고딕이 포르노그라피와 만날 수 있는 가능성을 차단하고자 한다. 래드클리프는 싸드나 루이스의 포르노그라피의 전제가 되는 몸의 세속화, 탈신성화 현상을 재현하면서도 또한 언제나 그것을 공적 질서 안에서 해석 가능하고 통제 가능한 수준으로 봉쇄하고자 한다. 5장에서는 가정성을 복구하는 동시에 섬뜩한 것으로 그려내는 래드클리프 소설을 가정소설과 고딕소설의 접점으로서 읽는다.
오스틴의 『노생거 수도원』(Northanger Abbey, 1818)은 고딕문학을 패러디하는 과정을 거쳐 가정소설로 발전한다. 6장에서는 오스틴이 가정성의 복원으로 결말을 맺는 고딕의 관습적인 플롯을 계승하되 이를 계약의 상호성에 대한 믿음을 견지하는 결혼 플롯으로 전환함으로써 이 소설이 고딕서사에서 가정소설로 나아가는 과정을 살펴보고자 한다. 결론에서는 『이성과 감성』(Sense and Sensibility, 1811)을 읽어보면서 이 소설에서 성적 계약이 결혼 플롯으로, 몸의 텍스트화 현상이 독자로서 여성 주체에 대한 관심으로 전환되는 지점을 밝힌다.
Three decades after the publication of Ian Watt’s The Rise of the Novel (1957), Nancy Armstrong rewrote Watt’s history of the novel in Desire and Domestic Fiction (1987), whose focus on female sexuality and the domestic novel has exerted far more definite influence over the criticism of the novel. Armstrong remaps the rise of the novel by relocating the point of its departure from Daniel Defoe’s Robinson Crusoe (1719), the adventure novel Watt acclaimed as the precursor of the genre, to Samuel Richardson’s Pamela, or Virtue Rewarded (1740). While I agree with Armstrong’s thesis that modern subjectivity is constructed through the attempts to control female desire and readings, I take issue with her hypothesis that Pamela, by transferring “erotic desire from Pamela’s body to her words,” constitutes the novel as a respectable genre free from such censure received by former semi-pornographic novels.
Armstrong’s reading of Pamela symptomizes a lack of proper attention to novels that represent desire through the female body, and this dissertation attempts to recover the missing part of Armstrong’s genealogy by finding a place for the gothic and pornographic novel in the literary tradition meandering from Pamela to Jane Austen’s early novels. The gothic novel, which decisively served as the locomotive for the mass production of fiction in the latter half of the eighteenth century, is the key focus of this dissertation, which traces the development of the genre in the context of the Culture of Sensibility and its philosophical background in Scottish Enlightenment. Hutcheson, Hume and Smith investigated the possibility of a congruence between virtue and pleasure in sympathy
yet the ideal supposed fell apart eventually, and I argue that modern pornography, a form of pleasure pursuit, rose in the moment of virtue’s separation from pleasure.
Beginning with a reassessment of Armstrong, this dissertation moves onto the second chapter, in which I discover both gothic and pornographic elements in Richardson’s Pamela. The third chapter traces the production of violence in the construction of modern subjectivity, reading two French novels that delve into the covert relationship between power and pleasure: Choderlos de Laclos’s Les Liaisons dangereuses (1782) and D. A. François de Sade’s Justine, ou Les malheurs de la vertu (1791). The novel’s relationship to pornography is one of the most complicated issues that arise in studying literature from the latter part of the eighteenth century, and this chapter finds a way to explain the complexity against the backdrop of the Culture of Sensibility. The fourth chapter analyzes how Matthew Gregory Lewis’s The Monk (1796) represents the trauma of the French Revolution and the Terror through a narrative of real and fantasized violence. I argue that violence, although marginalized in Armstrong’s history of the domestic novel, is the main obsession of the 1790s which materialized into an explosion of the gothic novel.
In the fifth chapter, I define Ann Radcliff’s The Mysteries of Udolpho (1794) as a gothic novel that paves the way to domestic fiction. Radcliffe, “the great enchantress” of the gothic novel, struggles to tame the violence that unfolded to its extreme in Lewis’s gothic pornography while simultaneously representing and containing the desacralized body portrayed in Sadean pornography. The final chapter investigates how Jane Austen’s Northanger Abbey (1818) rewrites Radcliffe’s gothic into a domestic novel. Austen takes over the gothic convention of domesticity and redirects it into her marriage plot, which, I argue, is a form of mutual contract that would have been denied and forsaken in the aftermath of the Revolution. In the conclusion, I address Sense and Sensibility (1811), Austen’s metafiction on sentimental novels, as the arguable turning point in the transformation of the sexual contract into the marriage plot, and the textualization of the female body into the subjectification of the female reader.
Language
Korean
URI
http://hdl.handle.net/10371/121612
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Appears in Collections:
College of Humanities (인문대학)English Language and Literature (영어영문학과)Theses (Ph.D. / Sc.D._영어영문학과)
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