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상업지역 가로환경이 전면·이면가로 보행만족도에 미치는 영향
An Effect of Street Environment on Pedestrian Satisfaction of Main & Side Street

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Authors
김준영
Advisor
최막중
Major
공과대학 협동과정 도시설계학전공
Issue Date
2016-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
전면가로이면가로보행환경보행환경 인지특성보행만족도가로활성화구조방정식
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 협동과정 도시설계학전공, 2016. 2. 최막중.
Abstract
가로의 환경에 대한 이용자의 인지는 보행만족도 및 보행 선택의 과정에 영향을 주며 가로의 장소성 형성 및 가로활성화와 관계가 깊다. 오늘날의 상업가로 이용자들은 구매목적만이 아닌 공간소비를 통해 즐거움을 추구하는 경향이 존재하기 때문에 가로환경에 대한 이용자들의 인지(認知)는 중요하다고 할 수 있다.
이러한 성격을 보이는 상업가로가 전면에서 이면으로 면적 확산을 거친 경우 이면가로에도 보행을 통한 활동들이 활발하게 이뤄지고 상권의 인식범위가 넓어지게 된다. 일반적으로 이면가로는 전면가로에 비해 작은 스케일을 보이는 등의 가로환경 구성의 차이가 존재하며 그로 인해 인지환경 역시 차이가 발생하게 된다. 상업가로의 공간소비 및 환경에 대한 자극과 반응의 관점에서 볼 때 보행환경 인지특성에 대한 만족은 보행선택에 영향을 주고 가로활성화에도 영향을 준다. 이러한 배경 하에 본 연구는 전면 및 이면가로 각각의 환경에 대한 이용자들의 인지가 보행만족도에 미치는 영향 및 차이를 실증적으로 규명하는 데에 목적이 있다.
본 연구는 상업지역 전면 및 이면가로의 특성을 대표적으로 나타내는 장소인 강남역 동쪽 블록을 대상으로 보행환경 인지특성에 대한 자료를 수집하였고, 요인분석과 구조방정식모형 분석을 수행하였다. 구조방정식모형 분석결과, 전면가로의 경우 보행만족도에 영향을 주는 인지특성은 편리·안전성만 해당하였다. 이면가로의 경우 보행만족도에 영향을 주는 인지특성은 모두 해당하며, 매력성(0.48) → 편리·안전성(0.44) → 혼잡도(-0.23) → 연결·가독성(0.18) 순으로 영향을 미치고 있는 것을 알 수 있었다.
본 연구의 의의는 상업지역의 전면·이면가로에서 보행만족도에 영향을 주는 인지특성의 차이를 실증적으로 규명했다는 데에 있다. 또한 상업지역의 전면 및 이면가로의 지속적인 활성화를 위해서는 전면가로의 경우 가로의 본원적 기능에 영향을 주는 쾌적한 물리환경 조성이 중요하고 이면가로의 경우 매력있는 장소성 형성과 보행의 즐거움 유발이 가로환경 정비 및 관리의 바탕이 되어야 할 것이다.
The user consciousness on the street environment affects the process of walking choice and the pedestrian environment satisfaction and is deeply related to the establishment of sense of place on streets and street vitalization. As the commercial street users seek to achieve the pleasure of space consumption as well as the purpose of purchase, the user consciousness on street environment is important.
If this type of commercial street spills over from main to side street, walking activities in the side streets are vitalized and the scope of consciousness in commercial area broadens. Generally side streets have different features in the organization of street environment such as smaller scale than that of main street. As a result, it leads to the differences in consciousness environment. In terms of stimulations and reactions to space consumption and environment of commercial streets, the satisfaction of consciousness characteristics of walking environment affects walking choice and street vitalization. This study aims to examine how the user consciousness on the environment of main and side streets affects the walking satisfaction. This study collected data of consciousness characteristics of walking street in the east blocks of Gangnam Stations that best represents the characteristics of main and side streets in commercial area.
As a result of structural equation modeling analysis, convenience and safety were the only consciousness characteristics that affect walking satisfaction in main streets. All consciousness characteristics affect walking satisfactions in side streets. The order follows: Attractiveness (0.48) → convenience and safety (0.44) → crowdedness (-0.23) → connection and legibility (0.18).
The significance of this study lies on the actual examination of differences in consciousness characteristics that affect walking satisfaction in main and side streets in commercial area.
Moreover, for sustainable vitalization of main and side streets in commercial area, the main street needs creation of pleasant physical environment that affects the fundamental functions of streets and the side street needs management and maintenance of the street environment that focus on the creation of attractive sense of place and pleasure of walking.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/122498
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Program in Urban Design (협동과정-도시설계학전공)Theses (Master's Degree_협동과정-도시설계학전공)
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