Publications

Detailed Information

Performance Analysis of D2D-based and Cellular-based V2V Modes for LTE V2X Periodic Messages : LTE V2X 주기적 메시지를 위한 단말 간 직접 통신 기반의 차량 통신 방법과 셀룰라 기반의 차량 통신 방법의 성능 분석 및 비교

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor이광복-
dc.contributor.author박경원-
dc.date.accessioned2017-07-14T02:43:07Z-
dc.date.available2017-07-14T02:43:07Z-
dc.date.issued2016-08-
dc.identifier.other000000136639-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/122823-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 전기·정보공학부, 2016. 8. 이광복.-
dc.description.abstract최근 도로 위에서의 공공 안전성을 높이기 위한 방안으로 차량 간 통신이 각광을 받아 이를 위해 많은 기술들이 활발히 논의되고 있다. 이 중 공공 안정성을 위해 차량이 자신의 차량 정보를 주기적으로 보내는 주기적 메시지 전달 방법에 대해 셀룰라 기반의 차량 통신 방법과 단말 간 직접 통신 신호를 이용한 차량 통신 방법, 두 가지 방법이 존재한다. 특히 단말 간 직접 통신 신호를 이용한 차량 통신 방법은 시뮬레이션 기반의 성능 평가만 주로 이루어져 있고 이에 대한 성능 분석 및 셀룰라 기반의 차량 통신 방법과의 비교 또한 연구되어 있지 않다. 본 연구는 단말 간 직접 통신 신호를 이용한 차량 통신 방법에 대한 성능 분석 및 평가를 수행한다. 또한 셀룰라 기반의 차량 통신 방법에서도 이를 동일하게 진행한 후 두 가지 방법을 비교 분석하여 도로 환경에 따라 어떠한 차량 통신 방법이 차량용 주기적 메시지 전달에 유리한지를 제시한다. 각 성능 평가는 도로 위에서의 차량 밀도에 대하여 이루어지며 시뮬레이션 결과를 통하여 분석의 정확도를 확인한다.-
dc.description.abstractLong-Term Evolution vehicle-to-everything (LTE V2X) communications have been drawing a lot of attentions for public safety in road environments. It requires a vehicle to periodically transmit dynamic information such as position, velocity, path history, etc. On the other hand, there are two modes to deliver periodic messages of vehicles. One is based on LTE device-to-device (LTE D2D) communication, and the other is based on cellular communication. The mode based on LTE D2D is called D2D-based V2V, and the other is called cellular-based V2V. However, the performance of D2D-based V2V mode is usually achieved by executing system level evaluation, and there has been no comparison between two modes qualitatively.
In this thesis, we analyze the performance of each mode, and compare two modes with respect to several metrics. We derive the packet reception probability considering the conditions such as resource collision, in-band emission. With derived packet reception probability, we also approximate packet reception ratio for each mode which shows the level of reliability. We validate the accuracy of our analysis with system level simulation results.
-
dc.description.tableofcontentsChapter 1 Introduction 1

Chapter 2 System Model 5
2.1 Channel model and road environments 5
2.2 Resource structure and mode operation for D2D-based V2V mode 6
2.3 Resource structure and mode operation for cellular-based V2V mode 7

Chapter 3 Performance Analysis 9
3.1 Packet reception probability for D2D-based V2V mode 9
3.2 PRR for D2D-based V2V mode 16
3.3 Packet reception probability and PRR for Cellular-based V2V mode 18
3.4 PRR for cellular-based V2V mode 20

Chapter 4 Numerical Results 22

Chapter 5 Conclusion 27

Bibliography 28

초록 29
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent814375 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectLTE D2D-
dc.subjectLTE V2X-
dc.subjectV2X periodic message-
dc.subjectperformance analysis-
dc.subjectcellular-based V2V-
dc.subjectD2D-based V2V-
dc.subject.ddc621-
dc.titlePerformance Analysis of D2D-based and Cellular-based V2V Modes for LTE V2X Periodic Messages-
dc.title.alternativeLTE V2X 주기적 메시지를 위한 단말 간 직접 통신 기반의 차량 통신 방법과 셀룰라 기반의 차량 통신 방법의 성능 분석 및 비교-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorKyungWon Park-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages37-
dc.contributor.affiliation공과대학 전기·정보공학부-
dc.date.awarded2016-08-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share