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운용 조건을 고려한 태양광 추진 고고도 장기체공 항공기 날개의 다점 최적 설계

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dc.contributor.advisor이동호-
dc.contributor.author최선-
dc.date.accessioned2017-07-14T03:29:32Z-
dc.date.available2017-07-14T03:29:32Z-
dc.date.issued2013-02-
dc.identifier.other000000009396-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/123683-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 기계항공공학부, 2013. 2. 이동호.-
dc.description.abstract본 연구에서는 태양광 추진 고고도 장기체공 항공기 날개에 대해 운용 조건을 고려한 다점 최적설계를 수행 하였다. 해당 항공기의 임무 형상을 설계에 반영하여 전 임무 영역에서 요구 동력 및 날개의 변형을 최소화하였다. 최적설계를 위해 공력해석과 구조해석을 연계하여 두 결과가 수렴할 때까지 계산을 반복하였다. 3차원 Euler equation으로 공력 해석을 하였으며, 구조 해석은 UM/VABS로 해석한 단면 해석 결과를 1차원 보 해석에 반영하여 수행하였다. 설계 시 적용된 기저형상은 가장 긴 무인체공비행기록을 갖고 있는QinetiQ사 Zephyr의 날개이다. 다목적 최적화 유전 알고리즘인 NSGA-II를 이용하여 날개의 공력 및 구조 성능을 향상시켰고 이를 통해 항공기의 장기체공 능력을 보다 향상 시킬 수 있었다.-
dc.description.abstractMulti-point design optimization of S-HALE wing is conducted considering its operating conditions. The mission profile of the aircraft is reflected to optimization process and required power and deflection in every operating condition are minimized. The aero-structural characteristics according to design variables are analyzed iteratively to optimize design. 3-D Euler equation is used as a governing equation to calculate aerodynamic properties. For structural analysis, UM/VABS compute cross-sectional properties and the results are applied to 1-D beam analysis. Baseline shape is wing of QinetiQs Zephyr and it has the world record for the longest duration. Before the design optimization, parametric study of aeroelastic performance is performed to determine the design variables. The aerodynamic and structural performances are improved using the NSGA-II suitable for multi-objective design problem. From the results in this study, two optimized wing shape which have better endurance capability than baseline are obtained.-
dc.description.tableofcontentsAbstractⅠ
ContentsⅡ
1.Introduction 1
1.1 Motivations 1
1.2 Objective and Outline 3
2.Numerical and Design Method 5
2.1 Fluid-Structure Interaction(FSI) 5
2.1.1 Aerodynamic Analysis 7
2.1.2 Structural Analysis 10
2.1.3 VMT Method 12
2.1.4 Displacement Transfer 13
2.2 Optimization Methodology 14
2.2.1 Design of Experiment (DOE) 14
2.2.2 Artificial Neural Network 14
2.2.3 NSGA-II 16
2.2.4 Multi-Objective Optimization Method 18
3. Design Formulation 19
3.1 Design Variables and Design Space 19
3.2 Design Points and Design Objectives 20
3.3 Multidisciplinary Design Optimization 22
4. Design Results 26
4.1 Pareto-Optimal Analysis 26
4.2 Optimized Wing Shape 28
5.Conclulsion 31
References 32
Abstract in Korean 34
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1323561 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectHigh Altitude Long Endurance (HALE)-
dc.subjectWing Design Optimization-
dc.subjectSolar-UAV-
dc.subjectNSGA-Ⅱ-
dc.subjectAero-Structural Analysis-
dc.subject.ddc621-
dc.title운용 조건을 고려한 태양광 추진 고고도 장기체공 항공기 날개의 다점 최적 설계-
dc.typeThesis-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pagesⅡ, 34-
dc.contributor.affiliation공과대학 기계항공공학부-
dc.date.awarded2013-02-
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