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차량 내비게이션 로그자료를 활용한 운전자의 경로안내정보 순응 분석
Analysis of Driver's Compliance with Route Guidance Information using Car Navigation Log Data

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Authors
손혁준
Advisor
고승영
Major
공과대학 건설환경공학부
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
교통정보정보순응경로선택GPS내비게이션 로그자료
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 건설환경공학부, 2012. 8. 고승영.
Abstract
교통정보에 대한 운전자의 순응행태를 분석하는 것은 교통정보 서비스체계를 구축하고 전체 네트워크의 성능을 향상시키기 위한 필수적인 과정이다. 그러나 대부분의 연구들이 SP조사와 컴퓨터 시뮬레이션과 같은 가상적인 상황에 대한 선호를 통해 분석을 수행하였다는 점에서 한계가 있다.
본 연구는 차량 내비게이션 로그자료를 활용하여 운전자가 경로안내정보를 순응하는데 영향을 미치는 요인들을 분석하였다. 기존연구와 내비게이션 이용자의 경로이탈지점 분석을 통해 운전자의 정보 순응에 영향을 줄 수 있는 11개의 설명변수를 선정하였다. 그리고 이항 프로빗 모형을 적용하여 운전자 경로안내정보 순응 모형을 구축하였다.
분석 결과, 1,000명 이상 사업체 수가 많은 목적지를 가진 운전자는 도착시간의 제약 등 통행특성 설명변수들이 운전자의 정보 순응에 미치는 영향이 크게 나타났다. 그 중 수도권에서 진입하는 운전자의 경우 출발지 부근 고속도로 진입지점의 수와 같은 도로특성 설명변수의 영향을 크게 받는 경향을 보인다. 즉 경로안내정보에 대한 운전자의 순응행태가 주어진 환경에 따라서 다르게 나타나는 것이다.
본 연구는 운전자의 경로안내정보에 대한 순응행태를 분석하고 이를 통해서 향후 교통정보서비스가입자(ISP)를 고려하는 일일동적모형의 구축에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.
Providing traffic advice to travelers is generally considered to be a powerful travel information-related travel demand management. Many researchers studied travel behavior based on SP surveys or Computer simulation. However, Both methodology have distinct limitations, because respondents may not be able to assess properly the merits of each alternative.
The ideal way to study traveler decision making under real-time information is through direct observation of actual decisions in real world systems while measuring all relevant factors.
Recently, GPS has been used as an effective means of collecting activity travel data. In terms of route choice, GPS provides detailed travel information about trip speed and precise observation of routes.
This study analyze a variety of factors affecting traveler's compliance utilizing navigation log historical data provided by SK Tmap. Through extensive literature review, many route and trip factors was investigated. This study analyze the relationship 11 route and trip factors with driver's compliance rate.
In result, time flexibility has a critical impact on driver's compliance to route guidance information where the socio-economic index of destination is high like Yeouido, Yeoksam district. And the hierarchy of road also affects compliance to route guidance information when driver enters Seoul form Incheon or Gyeonggi. That is, compliance behavior to route guidance information changes according to the background like socio-economic index of destination and
The result of this study contribute the evolution of the traffic system through its effect on users' day-to-day decision processes.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/124183
Files in This Item:
Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Civil & Environmental Engineering (건설환경공학부)Theses (Master's Degree_건설환경공학부)
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