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전문품 소매점의 상권 및 매출 영향요인에 관한 연구 : A Study on Market Area and Impact Factors on Sales of Specialty Retail Store, An Empirical Study on the Automobile Market of Korea

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Authors
구동환
Advisor
정창무
Major
공과대학 건설환경공학부
Issue Date
2013-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
전문품소매점상권매출액회귀모형생산함수영업사원임대료
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 건설환경공학부, 2013. 2. 정창무.
Abstract
본 논문의 첫 번째 목적은 전문품 소매점 상권의 크기와 밀도를 측정하고, 상품 가격이나 소매점간의 인접 여부와 같은 편의품, 선매품 소매점 상권의 영향요인이 전문품 상권에도 적용되는지를 확인하는 것이다. 그리고 두 번째 목적은 판매자의 입장에서 매출과 자본, 노동 투입요소 사이의 관계를 분석하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위해 자동차를 판매하는 소매점에서 상품을 구매한 소비자의 소매점 선택과, 소매점에서 상품을 판매하는 판매자의 매출액을 대상으로 실증분석을 수행했다.
소비자의 소매점 선택에 영향을 주는 요인들 중 상품의 가격과 경쟁 회사 소매점과의 인접에 의한 상권의 변화를 탐색비용의 측면에서 확인했다. 먼저 상품 가격과 소비자의 소매점 선택 사이의 관계를 알아보기 위해 소비자가 주거지에서 소매점까지 이동하는 거리를 종속변수로 회귀분석을 실시했다. 또한 상권반경을 확인하고, 이동하는 거리에 따라 구매자 비율이 감소하는 형태를 상품 가격별로 그래프로 나타냈으며, 경사함수를 이용해서 감소의 정도를 정량적으로 확인했다. 분석 결과 전문품을 판매하는 소매점도 상품 가격이 높을수록 소비자의 이동거리가 증가하는 것을 확인할 수 있었다. 소비자 입장에서 상품의 가격이 높을수록 탐색비용의 크기가 상대적으로 감소하므로 탐색활동의 범위가 넓어지고, 따라서 소비자의 이동거리가 증가한다.
소매점이 경쟁 회사 소매점과 인접하는 경우 상권의 변화를 확인하기 위해 소매점의 면적당 매출액을 종속변수로 회귀분석을 진행했다. 분석 결과 경쟁 회사의 상품을 판매하는 소매점의 수가 많을수록 전문품 소매점의 면적당 매출액이 증가하는 것을 볼 수 있었다. 소비자 입장에서 경쟁 회사의 상품을 판매하는 소매점이 인접한 경우 회사별 상품을 비교하는데 필요한 탐색비용이 줄어든다. 소비자는 탐색비용을 줄일 수 있는 소매점을 선호하므로, 소비자의 방문이 늘어나기 때문에 소매점의 면적당 매출액이 증가한다.
판매자의 입장에서 소매점의 매출이 자본과 노동투입(소매점의 임대료와 영업사원 수)에 의해 형성되는 것을 생산함수 형태의 매출액 모형으로 확인할 수 있었다. 또한 투입요소의 규모수확 체감과, 임대료 변화에 의한 투입요소 간 대체관계의 변화를 볼 수 있었다. 먼저 콥-더글라스 생산함수 형태를 이용해서 추정한 모형으로 상권을 형성하는 배후지의 인구와 소득의 한계 때문에 규모수확이 체감하는 것을 확인했다. 그리고 CES 생산함수 형태를 이용한 모형으로 자본과 노동의 대체탄력성을 구하고, 임대료가 높은 경우 자본과 노동의 대체탄력성이 낮아지는 것을 볼 수 있었다.
소비자의 입장에서 전문품을 구매하는 경우에도 편의품이나 선매품을 구매하는 경우에서처럼 상품 구매에 탐색비용의 영향을 받는 것을 확인한 점과, 판매자의 입장에서 자본과 노동 투입에 의해 소매점의 매출이 형성되고 투입요인 사이의 대체관계를 확인했다는 점에서 연구의 의의가 있다.
The first purpose of the article is to measure market area and market density on specialty retail store and to verify application possibility of impact factors on convenience and shopping goods store. For example, the product price and the number of neighboring retail stores which deals in competing firms products. The second purpose of this article is to analyze relationship among sales and factor inputs such as capital, labor from the viewpoint on seller. This study investigates the consumers choice of automobile dealership and the sellers investment for retail store.
For the first purpose, this study estimates the influence on consumers choice based on search cost. The influence according to change of the product price can be measured by the multiple regression models using travel distance, a dependent variable measured by the distance between consumers house to automobile dealership where consumer purchased their automobile. In addition, this study confirms market area of retail store by regions, plot a graph of the buyers ratio which decrease proportionally to travel distance by classified as product price, compares the buyer ratios gradient using gradient model estimation. As a result, this study reveal product price was positively related to the travel distance even in the specialty retail store.
The multiple regression model is used to confirm affect of the neighboring retail store. It verified that number of neighboring retail store which deals in competing firms products have positive influence to sales per unit area of store.
For the second purpose, to analyze sales formation by capital and labor inputs(e.g. rental cost and number of salesman), this study made sales models using the idea of the production function from the viewpoint on seller. This study confirms the diminishing return and the change of relationship between capital and labor by difference in the rental cost. To begin with, this study estimates the diminishing return caused by limited purchasing power because of stationary population and income in the market area, using Cobb-Douglas production function. And this study estimates elasticity of substitution between capital and labor, verify to replace capital by labor is harder when the rental cost is expensive, using CES production function.
Main contribution of this study is to explain how and why product price and the number of neighboring retail stores was influenced on consumers choice based on search cost even in the specialty retail store. Also, this study explains sales formed from capital and labor inputs, substitution between inputs.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/124192
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Appears in Collections:
College of Engineering/Engineering Practice School (공과대학/대학원)Dept. of Civil & Environmental Engineering (건설환경공학부)Theses (Master's Degree_건설환경공학부)
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