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THE INTERACTIVE ROLE OF MOTIVATION AND ABILITY FOR KNOWLEDGE SHARING IN EMPLOYEE NETWORKS
네트워크 중심성, 자발적 동기 및 지식공유능력 간의 상호작용이 조직 내의 지식공유에 미치는 영향

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Authors
정상윤
Advisor
강성춘
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2014-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
knowledge sharingnetwork centralityautonomous motivationabilitySNSknowledge sharing self-efficacy
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과, 2014. 2. 강성춘.
Abstract
지식기반사회의 21 세기에서 경쟁하는 기업들에게 조직구성원간의 지식공유는 기업의 핵심역량과 밀접한 연관을 갖는 핵심화두다. 특히 조직 내 네트워크의 위치 요인이 지식공유에 미치는 영향에 관해서는 논란이 계속되어 왔다. 이는 네트워크 중심성이 높을수록 정보에 대한 접근성이 높아지는 반면에 약한 유대감으로 인해 실제 지식공유가 이루어지지 않는다는 논란이다. 본 연구에서는 그러한 논란에 마침표를 찍고, 네트워크의 위치 요인이 지식 공유에 긍정적으로 영향을 미칠 수 있음을 주장한다. 즉, 자발적 동기와 지식공유능력이 상호작용을 통해 네트워크 위치 요인과 지식공유 간의 관계를 조절하여 네트워크 중심성이 가지는 약한 유대감의 문제점을 극복하고 지식공유가 이루어지는 것이다. 그리고 더 나아가, 지식공유능력을 입체적으로 개념화하여 지식공유에 미치는 영향을 다각도에서 살펴보고자 하였다. 즉, 소셜 네트워크 서비스의 부상하는 오늘날의 판도를 반영하여 지식공유능력을 SNS 활용능력으로 상정하고, 또 지식자기효능감을 측정하여 실제 능력과 별개로 심리적인 영향이 지식공유에 미치는 영향을 분석해 보았다. 그 결과, 부분적으로 네크워크 위치요인과 자발적동기, 지식공유능력 간의 상호작용이 통계적으로 유의함을 밝혀냈다.
In the context of knowledge sharing, the inherent characteristic of network position has been controversial: though a central position in the intra- organizational network provides opened access to non-redundant knowledge, its innate lack of trust and reciprocity as weak tieshas been considered as an impediment to knowledge sharing. However, including motivation and ability as moderators to the formula between network position and knowledge may uplift the hindrance in knowledge sharing. In addition, the concept of knowledge sharing ability is studied in more depth: reflecting the rise of a new communication platform, SNS utilization ability is measured as well as knowledge sharing self-efficacy, a psychological dimension functioning in close with motivation. The results show a partially supported three-way interaction, implying a more complex dynamic at play. The combination of academically emerging constructs and established constructs will contribute to a deeper understanding of knowledge sharing.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/124506
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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