Publications

Detailed Information

자아일치도가 온라인 구전의도에 미치는 영향에 관한 연구

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor주우진-
dc.contributor.author안예지-
dc.date.accessioned2017-07-14T05:13:32Z-
dc.date.available2017-07-14T05:13:32Z-
dc.date.issued2015-02-
dc.identifier.other000000025017-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/124539-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과, 2015. 2. 주우진.-
dc.description.abstractDue to the advance of various social network system platform, consumers come to share lots of information about products and brands online, and it helps consumers obtain unbiased information and consume products wisely.
By examining the influence of self-congruency on electronic word-of-mouth(which is known as e-WOM), At this point, this study suggests higher motives for e-WOM. Also, this study examines that perceived social enhancement can function as a mediating variable, and sets self-monitoring and tie strength on SNS as a moderating variable to find specific relationship between self-congruency and e-WOM intentions.
In this study, self-congruency is measured by subdividing into 5 sets. The first self-congruency is measured by direct 5 questions about self-congruency, and other 4 types of self-congruency are measured by asking both self-image and brand personality and calculating the difference. The second self-congruency is actual self-congruency, the third one is ideal self-congruency, the fourth one is social self-congruency, and the last one is ideal social self-congruency.
The followings are the findings of this study.
First, the effect of self-congruency in e-WOM intentions is significant. The effect of directly measured self-congruency is positively significant. When self-congruency is measured by absolute difference model, all self-congruency is significant except the social self-congruency.
Second, self-congruency has positively significant effect in perceived social enhancement. Except social self-congruency, the effect of actual, ideal and ideal social self-congruency in perceived social enhancement is positively significant.
Third, ideal social self-congruency which is related to the desire to gain favor with others motivates the highest level of e-WOM among 4 types of self-congruency. This finding provides a basis that consumers spread the information about brand to express or enhance their self-image through online communication.
Fourth, perceived social enhancement has positively significant influence on e-WOM intention. Knowing from this, both self-congruency and perceived social enhancement are motives for e-WOM. Also, perceived social enhancement mediates relationship between self-congruency and e-WOM intentions. This is also different according to how to measure self-congruency. In the case of measuring self-congruency directly, perceived social enhancement acts as a partial mediating variable, but in the case of actual, ideal, and ideal social self-congruency, it acts as a perfect mediating variable.
Fifth, both tie strength on SNS and self-monitoring are not significant as a moderating variable, but high self-monitoring group shows higher R2 and β coefficient in the simple regression model than low self-monitoring group does.
-
dc.description.tableofcontents《 목 차 》
제 1 장 서 론 1
제 1 절 연구의 배경과 목적 1
1. 연구의 배경
2. 연구의 목적
제 2 절 연구의 방법 및 구성 3
1. 연구의 방법
2. 연구의 구성

제 2 장 이론적 논의 및 선행연구 검토 4
제 1 절 브랜드 개성의 의미 4
제 2 절 자아이미지의 의미와 유형 5
1. 자아이미지의 의미
2. 자아이미지의 유형
3. 자아이미지의 중요성
제 3 절 자아일치도에 대한 고찰 6
1. 자아일치도의 의미
2. 자아일치도 관한 연구
제 4 절 온라인 구전의도에 대한 이론적 논의 8
1. 온라인 구전의도의 의미
2. 온라인 구전의도에 관한 연구
제 5 절 자기감시성에 대한 아론적 논의 10
제 6 절 SNS내 유대강도 11

제 3 장 연구 설계 및 분석 방법 12
제 1 절 연구모형 및 가설 설정 12
1. 연구모형
2. 가설의 설정
1) 자아일치도가 온라인 구전의도에 미치는 영향
2) 자기감시성의 조절효과
3) SNS상 유대강도의 조절효과
제 2 절 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성 17
1. 자아일치도
2. 브랜드의 지각된 사회적 고양감
3. 온라인 구전의도
4. 자기감시성
5. SNS내 유대강도

제 4 장 실증분석 및 결과해석 23
제 1 절 표본의 특성 및 기초분석 23
1. 조사대상의 일반적 특징
2. 타당성 및 신뢰도 분석
1) 연구변인들의 신뢰도 분석
2) 브랜드 개성 및 자아이미지 차원의 신뢰도 측정
3. 나이키의 브랜드 개성 및 자아이미지 차원 분석
1) 나이키 브랜드 개성 및 자아이미지 차원별 평균 및 표준편차
4. 차원별 자아일치도 차이
제 2 절 가설의 검정 및 해석 29
1. 자아일치도가 SNS구전의도에 미치는 영향
1) 직접적 자아일치도와 SNS구전의도
2) 자아이미지 종류별 SNS구전의도
2. 자아일치도와 지각된 사회적 고양감
3. 지각된 사회적 고양감과 SNS구전의도
4. 지각된 사회적 고양감의 매개효과
5. 자기감시성의 조절효과
6. SNS유대강도의 조절효과

제 5 장 결론 36
제 1 절 연구결과의 요약 36
제 2 절 연구의 의의 및 시사점 37
제 3 절 연구의 한계 및 향후 연구방향 38

참고문헌 40

《 표 목 차 》
직접적 자아일치도 측정항목 17
브랜드 개성 측정변수 18
지각된 사회적 고양감 측정항목 20
SNS유대강도 측정항목 21
자기감시성 측정항목 22
변수의 신뢰도 분석 24
브랜드 개성 및 자아이미지 차원의 신뢰도 분석 25
나이키 브랜드 개성의 평균 및 표준편차 27
실제적 자아이미지의 평균 및 표준편차 27
이상적 자아이미지의 평균 및 표준편차 27
사회적 자아이미지의 평균 및 표준편차 27
이상적 사회적 자아이미지의 평균 및 표준편차 27
자아일치도별 평균 및 표준편차 사이 28
자아일치도의 회귀분석결과 29
자아이미지 종류별 회귀분석 결과 30
지각된 사회적 고양감에 대한 자아일치도 회귀분석결과31
SNS구전의도에 대한 지각된 사회적 고양감 회귀분석결과
31
지각된 사회적 고양감의 매개효과 분석결과 32
자기감시성이 낮은 집단의 회귀분석결과 33
자기감시성이 높은 집단의 회귀분석결과 33
SNS유대강도의 조절효과 34-35
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent892649 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoko-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subject자아일치도-
dc.subject.ddc658-
dc.title자아일치도가 온라인 구전의도에 미치는 영향에 관한 연구-
dc.typeThesis-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages55-
dc.contributor.affiliation경영대학 경영학과-
dc.date.awarded2015-02-
Appears in Collections:
Files in This Item:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share