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Post-Acquisition Innovativeness in High-Tech Industries: The Attention-Based Perspective : 첨단기술산업에서 인수합병 후 혁신에 대한 연구: 주의 기반 관점을 중심으로

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dc.contributor.advisor조승아-
dc.contributor.author정성훈-
dc.date.accessioned2017-07-14T05:16:21Z-
dc.date.available2017-07-14T05:16:21Z-
dc.date.issued2015-08-
dc.identifier.other000000056771-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/124597-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과 경영학전공, 2015. 8. 조승아.-
dc.description.abstract경영진의 주의가 기업의 행동에 미치는 중요한 요인이라고 인식되었음에도 불구하고, 경영진의 주의가 인수합병 후 혁신에 끼치는 영향에 대한 연구는 부족하였다. 본 논문은 경영진의 기업가적 지향성, 미래 지향성, 변화 지향성이 인수합병 후 혁신에 미치는 효과에 대해 연구한다. 또한 본 연구는 기업 크기 차이의 조절효과와 전략적 보완성의 조절효과를 연구함으로써, 인수합병 후 혁신에 영향을 끼칠 수 있는 적합한 조직적?환경적 조건을 찾아보고, 주의 기반 관점의 설명을 보완하고자 한다. 첨단기술산업에서 177개의 인수합병의 표본을 추출하여 분석한 결과, 대부분의 가설이 지지됨을 확인하였다. 나아가 주의 기반 관점에 근거하여 이론적, 실증적인 기여를 제공할 수 있었다.-
dc.description.abstractDespite the growing recognition of managerial attention as one of critical factors that drive firm behavior, its influence on the post-acquisition innovativeness has been neglected. In this study, we examine the effects of entrepreneurial focus, future focus, and change focus on post-acquisition innovativeness. Also, we investigate the moderating role of firm size disparity and that of strategic complementarity in order to find the optimal organizational and environmental fit that influences post-acquisition innovativeness and to complete the explanations of attention-based view (ABV). Drawing from the sample of 177 M&A deals in high-tech industry, we have found out that most of our hypotheses were supported. In addition, theoretical and empirical contributions for attention-based view were provided.-
dc.description.tableofcontentsI. INTRODUCTION 1
II. LITERATURE REVIEW 7
III. THEORY 11
IV. HYPOTHESES 17
4.1. Entrepreneurial Focus of the Acquiring Firm 18
4.2. Future Focus of the Acquiring Firm 20
4.3. Change Focus of the Acquiring Firm 21
4.4. Moderating Role of Firm Size Disparity 24
4.5. Moderating Role of Strategic Complementarity 28
V. METHODS 32
5.1. Sample 32
5.2. Measurements 33
5.2.1. Dependent Variable 33
5.2.2. Explanatory Variables 33
5.2.3. Control Variables 34
5.3. Analysis 35
VI. RESULTS 38
VII. DISCUSSION 49
7.1. Theoretical and Managerial Implications 51
7.2. Limitations and Future Research 53
VIII. CONCLUSION 55
REFERENCES 56
국문초록 64
-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent876344 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectEntrepreneurial Focus-
dc.subjectFuture Focus-
dc.subjectChange Focus-
dc.subjectFirm Size Disparity-
dc.subjectStrategic Complementarity-
dc.subjectPost-Acquisition Innovativeness-
dc.subject.ddc658-
dc.titlePost-Acquisition Innovativeness in High-Tech Industries: The Attention-Based Perspective-
dc.title.alternative첨단기술산업에서 인수합병 후 혁신에 대한 연구: 주의 기반 관점을 중심으로-
dc.typeThesis-
dc.contributor.AlternativeAuthorChung, Sung Hun-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages64-
dc.contributor.affiliation경영대학 경영학과-
dc.date.awarded2015-08-
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