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The relationship between corporate governance and corporate social performance of family firms in Korea
기업의 지배구조와 한국 가족기업의 사회적 성과에 관한 연구

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Authors
이민선
Advisor
이동기
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2016-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
Family firmcorporate social responsibilityagency theorystewardship theorygovernanceKEJI index
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과 국제경영전공, 2016. 2. 이동기.
Abstract
기존 연구들은 경제학에 기반한 대리인 이론과 심리학에 기반한 청지기 이론에 따라 가족기업을 운영하는 가족에게 나타날 수 있는 특징들을 상반되게 설명하고 있어, 가족의 경영참여와 기업의 성과의 관계에 대해서는 논란이 있다. 이에 따라, 재무적 성과로 가족기업을 평가해왔던 가족기업에 대한 기존 연구와는 달리, 본 연구에서는 기업의 사회적 성과 (corporate social performance)를 통해 가족기업의 특성을 살펴보고자 하였다. 본 연구는 가족기업여부, 사외이사비율, 기관투자자비율을 독립변수로 하여 종속변수인 기업의 사회적 성과에 어떤 영향을 미치는지 연구하였으며, 기관투자자비율을 조절변수로 하였다. 기업의 사회적 성과는 2007년부터 2009년까지 한국경제정의연구소에서 발표된 경제정의지수(KEJI Index)를 이용하였다. 연구 결과, 가족기업은 비가족기업보다 높은 사회적 성과를 달성하는 것으로 나타났으며, 사외이사의 비율은 기업의 사회적 성과와 유의미한 관계가 없는 것으로 나타났다. 한편, 기관투자자 비율은 가족기업과 사회적 성과에 조절변수로서는 유의미한 결과가 나오지 않았지만, 기관투자자비율은 사회적 성과에 긍정적인 영향을 미친 것으로 나타났다.
Agency theory from economics and stewardship theory based on psychology have emerged over the last decade to explain performance and conduct of family firms, and the two theories have found contradicting results and relationship between family firm and firm performance is still disputed. Therefore, unlike existing family firm researches that focused on financial performance of firms, this paper tests relationship and characteristics of corporate social performance and family firms. Family firm status, outside director ratio and institutional ownership are used as independent variables to test influences on corporate social performance, dependent variable of this paper. The samples are collected from KEJI Index from 2007 to 2009. The results indicate that family firms engage more in socially responsible activities and institutional ownership exerts positive influence on firms corporate social performance. However, outside director ratio did not have significant influence on corporate social performance and institutional ownership also did not have moderating effects on family firm and corporate social performance relation.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/124630
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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