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Employees knowledge management behaviors and peers reactions in social network context: How peers reactions influence employees creative performance : 지식관리 행동에 대한 동료들의 대응이 개인의 팀 위치와 창의성에 미치는 영향

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dc.contributor.advisor최진남-
dc.contributor.author종의가 (Yichia Chung)-
dc.date.accessioned2017-07-14T05:20:29Z-
dc.date.available2017-07-14T05:20:29Z-
dc.date.issued2016-08-
dc.identifier.other000000137105-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10371/124690-
dc.description학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과 경영학전공, 2016. 8. 최진남.-
dc.description.abstract본 연구는 사회 교환 이론과 네트워크 이론을 기반으로 하여 조직 구성원들간의 지식관리 행동의 양상을 경험적 방법론을 통해 검증한다. 특히 본 연구에서는 조직 구성원 개인의 사회적 가치 지향성이 지식관리 행동이라는 중요한 의사결정에 미치는 영향을 검증하며, 이러한 지식관리 행동이 집단원 간의 대인 관계라는 메커니즘을 통해 개인의 집단 내 위치 및 창의적 성과에 미칠 것이라 예측한다. 팀이라는 조직 특유적 맥락의 중요성에 기반하여 본 연구에서는 팀 수준의 사회적 가치 지향성이 갖는 조절 효과 또한 경험적 데이터를 기반으로 하여 검증한다.
본 연구 모형은 대만과 한국 기업의 65개 팀, 총 253명의 연구 참여자들에게서 확보한 데이터로 타당화하였다. 결과에 따르면 친 사회적 지향성이 강한 직원들은 친 자기적 지향성이 강한 직원들보다 더 많은 양의 지식을 공유하였다. 개별 구성원의 지식 공유 행동은 창의적 성과에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타난 반면, 동료의 지식 공유 및 숨김 행동은 대상 직원의 팀 내 네트워크에서의 영향력 및 의사 소통 상의 위계적 위치에 영향을 미쳐 결과적으로 창의적 성과물에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한, 본 연구 결과에 따르면 팀의 친사회적 가치 지향성과 개인의 친사회적 가치 지향성은 동료의 보답 행동에 유의한 상호작용 효과를 보였다.
-
dc.description.abstractUtilizing social exchange and network theories, this study focuses mainly on the dynamics of employees mutual knowledge management relationship, testing how an individual trait differences and social value orientation affect their decision either to share or hide knowledge. This study further investigates how employees interpersonal relationship affects their personal position in a team context and their creative performance. The moderation effects of the team levels SVO are also included in the present study.
Research hypotheses were investigated with team unit data collected in Taiwanese and Korean organizations, including 253 subordinates and 64 team supervisors in 65 teams. The analysis results indicate that individuals with prosocial value orientation share additional knowledge than proselfs. Compared with individuals active knowledge sharing behavior, peers reciprocal hiding directly affects an employees creativity. Furthermore, peers knowledge sharing/hiding toward certain people also has an additional powerful effect on his/her communication position and influence in the team network, which in turn, affects an individuals creative performance. The results show that the interaction between the teams average prosocial value orientation and the individuals prosocial value orientation significantly triggers other peers positive reciprocity.
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dc.description.tableofcontentsI. INTRODUCTION 1

II. THEORETICAL BACKGROUND 8
1. Social value orientation and knowledge management behavior 8
1.1 Knowledge management behaviors 9
1.2 Prosocial orientation and knowledge sharing 11
1.3 Proself orientation and knowledge hiding 12
2. Interpersonal knowledge sharing and hiding 13
2.1 Interpersonal reciprocity: Others knowledge sharing 14
2.2 Interpersonal revenge: Others knowledge hiding 15
3. Network position 17
3.1 Interpersonal reciprocity: Centrality 18
3.2 Interpersonal revenge: Isolation 19
3.3 Network position and creativity 20
4. Moderating effects of teams average prosocial and proself orientation 22

III. METHOD 25
1. Sample and procedure 25
2. Measure 26
2.1 Self-report 27
2.2 Peer evaluation 29
2.3 Team leaders evaluation 30
2.4 Control variables 30
3. Survey translation procedure 31

IV. RESULTS 33
1. Descriptive statistics 33
2. Hypothesis testing 33

V. DISCUSSION AND CONCLUSION 41
1. Contribution 41
2. Limitation and future research directions 43

REFERENCES 46

APPENDIX 60

ABSTRACT IN KOREAN 62
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dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1267430 bytes-
dc.format.mediumapplication/pdf-
dc.language.isoen-
dc.publisher서울대학교 대학원-
dc.subjectSocial value orientation-
dc.subjectknowledge management behavior-
dc.subjectreciprocity-
dc.subjectpunishment-
dc.subjectnetwork position-
dc.subjectcreativity-
dc.subjectteam level social value orientation-
dc.subject.ddc658-
dc.titleEmployees knowledge management behaviors and peers reactions in social network context: How peers reactions influence employees creative performance-
dc.title.alternative지식관리 행동에 대한 동료들의 대응이 개인의 팀 위치와 창의성에 미치는 영향-
dc.typeThesis-
dc.description.degreeMaster-
dc.citation.pages1-63-
dc.contributor.affiliation경영대학 경영학과-
dc.date.awarded2016-08-
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