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Family names of firms help investors pay attention to the family
기업집단명(名)이 관계회사의 실적공시에 대한 투자자 주의에 미치는 효과

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Authors
고민수
Advisor
이관휘
Major
경영대학 경영학과
Issue Date
2017-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
limited attentionbusiness groupbehavioral financecorporate governance
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 경영학과, 2017. 2. 이관휘.
Abstract
본 연구는 한국의 특수적인 기업 환경과 한글의 특성을 이용하여, 투자자들이 관계회사의 실적공시 정보를 받아들이는 정도에 제한적 합리성이 존재하는지 살펴보았다. 연구를 진행한 결과, 동일 기업집단 내의 기업집단명(名)을 공유하지 않는 기업이 실적공시를 하는 경우, 기업집단명을 공유하는 기업이 실적공시를 하는 경우보다, 기업집단 내의 다른 소속기업의 주가가 36% 덜 민감하게 반응하는 것으로 나타났다. 3중 교차항 분석 및 거래량 분석을 통해, 투자자의 제한된 주의력이 이러한 현상을 야기하는 것을 밝혀냈다. 또한, 동일 기업집단 소속이 아니지만 회사명 중 일부를 공유하는 기업이 실적공시를 하는 경우에도 다른 기업의 주가가 반응하는 것으로 나타났다.
Exploiting the unique institutional background of South Korea, we examine the ways in which investors pay attention to the earnings announcements of other firms in business groups depending on the similarity of company names. Results show that firms respond to earning announcements of affiliated firms that do not share a family name 36% less sensitively, after controlling firm characteristics and fundamental relationships. This phenomenon is pronounced in business groups to which investors pay less attention. The trading volume of individual investors underreacts to the positive news of an affiliated firm if the two firms do not share the same family name. Furthermore, we determine that return of stock responds to the earnings announcements of other firms if they have similar names, even if these firms are not fundamentally related.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/124747
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Appears in Collections:
College of Business Administration/Business School (경영대학/대학원)Dept. of Business Administration (경영학과)Theses (Master's Degree_경영학과)
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