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중소기업 근로자의 적응수행과 변혁적 리더십, 학습지향성, 자기존중감 및 변화몰입의 인과적 관계

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Authors
안주리
Advisor
정진철
Major
농업생명과학대학 농산업교육과
Issue Date
2012-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
적응수행변혁적 리더십학습지향성변화몰입
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 농산업교육과, 2012. 8. 정진철.
Abstract
이 연구의 목적은 중소기업 근로자의 적응수행과 변혁적 리더십, 학습지향성, 자기존중감, 변화몰입의 인과모형을 구안하고, 변인 간 인과관계를 적합하게 예측하는지를 구명하는 데 있다. 연구목적을 달성하기 위한 연구가설은 다음과 같이 설정되었다. 첫째, 중소기업 근로자의 적응수행과 변혁적 리더십, 학습지향성, 자기존중감 및 변화몰입에 관한 가설적 인과모형의 적합도는 인과관계를 예측하기에 적합할 것이다. 둘째, 중소기업에서의 학습지향성, 자기존중감 및 변화몰입은 적응수행에 직접적 정적인 영향을 미칠 것이다. 셋째, 중소기업에서의 변혁적 리더십은 학습지향성, 자기존중감 및 변화몰입을 매개로 적응수행에 간접적 정적인 영향을 미칠 것이다. 넷째, 중소기업에서의 학습지향성은 변화몰입을 매개로 적응수행에 간접적 정적인 영향을 미칠 것이다. 다섯째, 중소기업에서의 자기존중감은 변화몰입을 매개로 적응수행에 간접적 정적인 영향을 미칠 것이다.
이 연구의 모집단은 우리나라 중소기업에 근무하는 근로자 전체이다. 그러나 중소기업 근로자의 수를 정확하게 파악하기 어렵기 때문에 2012년 중소기업현황정보시스템에 등록되어 있고, 사업체 중 상시 근로자수가 5인 이상이고, 동시에 3년 이상의 업력을 지닌 중소기업으로 한정하였다, 이 연구에서는 유의표집을 활용하여 300명을 표집하였으며, 조사도구는 적응수행, 변혁적 리더십, 학습지향성, 자기존중감, 변화몰입, 일반적 특성으로 구성되었다.
자료 수집은 2012년 5월 7일부터 6월 6일까지 약 한달 간 실시되었고, 총 300부의 설문지가 배포되었고, 270개의 설문지가 수거되었으며, 이 중 불성실 응답, 중복 응답, 미응답 등의 자료를 제외하여 총 241개의 자료가 최종 분석에 사용되었다. 자료 분석은 Windows SPSS 18.0과 Amos 7.0 프로그램을 이용하여 빈도와 백분율, 평균과 표준편차 등의 기술통계와 구조방정식을 실시하였고, 모든 분석에 있어 통계적 유의수준 5%로 설정하여 처리하였다.
이 연구의 결과는 첫째, 중소기업 근로자의 적응수행과 변혁적 리더십, 학습지향성, 자기존중감, 변화몰입의 인과모형의 적합도가 모두 적합한 것으로 나타나 변인 간의 인과관계를 타당하게 예측하였다. 둘째, 중소기업 근로자가 인식한 학습지향성은 적응수행에 직접적 영향을 미치지 않았으나 자기존중감(=.623)과 변화몰입(=.372)은 적응수행에 직접적으로 정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 중소기업 근로자의 적응수행과 변혁적 리더십의 관계에서 학습지향성을 제외한 자기존중감, 변화몰입은 모두 유의미한 수준에서 완전 매개하였고, 유의미한 총효과(=.265)가 있었다. 변혁적 리더십은 학습지향성을 매개로 적응수행에 간접적 영향을 미치지는 않았으나 변혁적 리더십이 학습지향성과 변화몰입을 매개로 적응수행에 간접적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 변혁적 리더십이 자기존중감을 매개로 적응수행에 간접적 영향을 미쳤으며 자기존중감과 변화몰입을 매개로 적응수행에 간접적 영향을 미쳤다. 또한 변혁적 리더십은 변화몰입을 매개로 적응수행에 영향을 미쳤다. 넷째, 중소기업 근로자의 적응수행과 학습지향성의 관계에서 변화몰입의 간접효과가 있었고, 학습지향성이 적응수행에 직접적 관계가 없음에 따라 변화몰입은 적응수행과 학습지향성을 완전 매개하는 것으로 나타났다. 다섯째, 중소기업 근로자의 적응수행과 자기존중감의 관계에서 변화몰입의 간접효과가 있었다. 자기존중감이 적응수행에 직접적 영향을 미침에 따라 적응수행과 자기존중감의 관계에서 변화몰입은 부분 매개하는 것으로 나타났다.
이 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 이 연구에서 설정한 적응수행과 관련 변인 간의 인과관계 모형은 중소기업 근로자를 대상으로 한 실증자료를 분석하기에 적합하며 독립변인과 종속변인 간의 인과 관계를 타당하게 예측한다. 둘째, 중소기업 근로자의 자기존중감과 변화몰입은 적응수행에 직접적 정적 영향을 미치지만, 학습지향성은 직접적으로 영향을 미치지 않는다. 셋째, 중소기업 근로자의 변혁적 리더십은 학습지향성, 자기존중감, 변화몰입을 매개로 적응수행에 간접적인 영향을 미친다. 넷째, 중소기업에서의 학습지향성은 변화몰입을 매개로 적응수행에 간접적인 영향을 미친다. 다섯째, 중소기업에서의 자기존중감은 변화몰입을 매개로 적응수행에 간접적인 영향을 미친다.
이 연구의 결론을 토대로 후속 연구와 현장의 수행에 대한 제언은 다음과 같다. 첫째, 연구 대상 설정에 있어 연구 대상을 더욱 세분화하여 집단 간 적응수행에 영향을 미치는 변인을 구분하여 인과적 관계를 구명하는 것이 필요하다. 둘째, 학습지향성의 속성에 관한 연구와 이들 변인과 적응수행 간의 관계에서 또 다른 기타 변인에 대한 연구가 필요하다. 셋째, 적응수행을 측정하는 데 있어 모든 변인을 동일한 조사대상으로부터 자기보고식으로 측정하여 편향적 결과의 가능성을 배제할 수 없다는 제한점이 있다. 따라서 자기평가 자료 외 타인평정 자료를 활용하여 변인 간 관계를 살펴보는 것이 필요할 것이다. 넷째, 첫째, 조직 문화 차원에서 적응수행을 유발할 수 있는 환경을 조성해야 할 필요가 있다. 다섯째, 적응수행에 영향을 미치는 변인들 중 적절한 개입을 통해 변인의 수준을 향상시킬 필요가 있다.
The purpose of this study was to identify a causal relationship among adaptive performance, transformational leadership, learning orientation, self esteem, commitment to change of workers in small and medium sized enterprises. The specific objectives of the study are as follows
First, to identify fit index of hypothetical structural equation model
Second, to identify the relationship among adaptive performance, transformational leadership, learning orientation, self esteem, commitment to change
Third, to identify indirect effect of learning orientation, commitment to change, self esteem between transformational leadership and adaptive performance, Forth, to identify indirect effect of commitment to change between learning orientation and adaptive performance, Fifth, to identify indirect effect commitment to change between self esteem and adaptive performance.
The population for this study was all workers in small and medium sized enterprises in Korea. But the population size was too large and the actual number of enterprise by industry sectors was difficult to be grasped. So this study was restricted the target populations as the SMEs which were registrated at the SMINFO system, had over 10 regular employees, and the age of establishing were over 3 years.
A survey questionnaires were conducted to measure variables of this study. It was consisted of adaptive performance, transformational leadership, learning orientation, self esteem, commitment to change and demographic items.
The data were collected by mail, e-mail and visiting. A total of 270 questionnaires were returned from 18 corporation, of which 241 were used for analysis after data cleaning. Both descriptive and inferential statistics were employed for data analysis. To estimate parameters of proposed research model, structural equation modeling analysis was used. Alll data analysis was accomplished using the SPSS 19.0-Win statistics package and AMOS 7.0 version. An alpha level of 5% was established prior for determining significance.
The findings of the study was as follows: First, the fit index of structural equation model among adaptive performance, transformational leadership, learning orientation and commitment to change were identified suitably. Second, self esteem(=.623) and commitment to change(=.372) had a significantly positive direct effect on adaptive performance. Third, transformational leadership had a significantly indirect effect on adaptive performance through self esteem and commitment to change. Forth, learning orientation had a significantly indirect effect on adaptive performance through commitment to change. Fifth, self esteem had a significantly indirect effect on adaptive performance through commitment to change.
Based on the study, major conclusions of this study was as follow
First, a structural equation model among adaptive performance, transformational leadership, learning orientation and commitment to change were suitable to empirical analysis on research variables. Second, self esteem and commitment to change have direct effect on adaptive performance. However, learning orientation has no direct effect on adaptive performance. Third, transformational leadership has a indirect effect on adaptive performance with the mediation effect of self esteem and commitment to change. Forth, learning orientation has a indirect effect on adaptive performance with the mediation effect of self esteem and commitment to change. Fifth, self esteem has a indirect effect on adaptive performance with the mediation effect of commitment to change.
Based on the conclusion, some recommendations for further research and corporation practice field were suggested: First, further research needs to be investigated the causal relationship among adaptive performance and other variables with more specific population. Second, further research needs to identify the attributes of learning orientation itself and other variables associated with relationship between learning orientation and adaptive performance. Third, organizations need to differentiate HRD interventions effecting on adaptive performance from other interventions.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/126064
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Appears in Collections:
College of Agriculture and Life Sciences (농업생명과학대학)Dept. of Agricultural and Vocational Education (농산업교육과)Theses (Master's Degree_농산업교육과)
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