Publications

Detailed Information

숲유치원 교육의 실제와 환경교육적 의미 : The practice of Forest kindergarten education and its implications in environmental education

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

이유리

Advisor
김종욱
Major
사범대학 협동과정 환경교육전공
Issue Date
2013-02
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
숲유치원자연체험체험환경교육유아환경교육질적 연구
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 협동과정 환경교육전공, 2013. 2. 김종욱.
Abstract
아이들이 일상에서 자연을 직접 만나는 일은 점점 줄어들고 있다. 조기교육의 열풍과 유아교육기관들이 내걸은 수많은 교육방법들 속에서 숲유치원이 사회적으로 주목을 받고 있다. 숲유치원 아이들은 매일 자연이 있는 공간으로 나가 자유롭게 활동한다. 숲유치원 교육은 환경교육에서 필요한 자연에 대한 근본적 경험을 제공하고, 유아의 발달과정에 적합한 접근을 가진다. 또한 숲유치원에서 자연체험은 그 자체가 아이의 일상이 되므로 숲유치원 교육은 궁극적으로 삶의 변화를 기대하는 환경교육에 적합하다.
본 연구는 숲유치원 사례를 통해 숲유치원 교육의 환경교육적 의미를 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 숲유치원 꿈땅자연학교의 일상은 어떠하며, 그 교육의 특징은 무엇이고, 사람들은 그 곳에서 무엇을 경험하는지를 주요 연구질문으로 삼아 살펴보았다. 연구방법으로는 문화기술지를 택하였다. 참여관찰, 면담, 보조 조사를 통해 자료를 수집하고, 이를 질적으로 기술하고 분석하고 해석하여 연구 질문에 답하고자 하였다. 연구 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 숲유치원 꿈땅자연학교는 아이, 교사, 부모의 세 주체로 구성되었다. 꿈땅의 일상은 나들이가 중심이 되었고, 꿈땅까페, 지구사랑바자회, 대안학교준비모임을 통해 소통하고 참여하였다. 아이들의 행복한 삶을 교육목적으로 삼아 유기농 식재료를 사용하고 놀이 중심으로 활동하며 교육철학을 실현하였다. 또한 아이들 각자의 개성을 존중하며 아이들 스스로, 자유롭게 활동하는 것을 교육원칙으로 삼았다.
둘째, 숲유치원 꿈땅자연학교의 교육은 환경교육적으로 의미있는 시간성, 공간성, 신체성, 관계성을 나타내었다. 꿈땅의 시간은 자연의 시간으로 변환되는 자연의 때와, 아이에게 적절한 시기에 교육을 맞추는 아이의 때로 나타났다. 꿈땅의 공간은 아이들이 자연 속에서 생명을 만나는 공간이자 부모와 교사들의 학습과 실천, 소통과 공론의 장이 되는 공간이었다. 꿈땅의 신체는 행동하고 감각하는 몸이자 하나를 이루고 함께 행하는 공동체로 나타났다. 마지막으로 꿈땅의 관계에서는 아이들이 점차 자연과 낯설음에서 낯익음의 관계맺음을 보여주었고, 부모와 교사, 아이들이 함께 꿈땅을 만들어가며 또 하나의 가족과 같은 관계를 드러내었다.
셋째, 환경교육적 관점에서 살펴본 숲유치원 교육은 장소기반 환경교육, 환경교육공동체 및 대안적 삶과 교육의 매개가 될 수 있는 가능성을 나타내었다.
In everyday life, children cant meet the nature more and more. Forest kindergarten has been attention although early education fever and numerous education method of kindergarten. In Forest kindergarten education, children play freely in space with nature. It gives the fundamental experience of environmental education and is suitable for childrens stages of development. And also nature experience in Forest kindergarten is everyday life of children, therefore Forest kindergarten education is suitable for environmental education that expect of life change ultimately.
The research aim to explore the implication of environmental education through a case of Forest kindergarten. For that, the main focus of this research is to find out what the Kumtang's everyday life is, what the character of education is, what people experience. The research adapts a ethnography among qualitative methodology through collecting, describing, analyzing and interpreting from in participant observation, interview, ancilary investigation. A summary of the research is as follows:
First, Kumtang nature school as Forest Kindergarten is composed of three subjects which are children, teachers, and parents. The daily lives in Kumtang are focused on the field trips. Kumtang interacts and participates through Kumtang café, Love Earth Bazaar, and preparatory meetings for alternative school. It fulfilled its philosophy of education by using organic ingredients and having play centered activities as it is aimed at childrens happy lives. Also, it respects childrens individualities and its educational principle is to let children freely act for themselves.
Second, Forest Kindergarten Kumtang nature schools education indicates its meaningful time, place, body, and relationship in environmental education. Kumtangs time means natures moment which transfers to natures time and childrens moment which is focused on the right time for their education. Kumtangs space means the place where children meet living things in nature and the place where parents and teachers learn, practice, and communicate. Kumtangs body means the body acting and feeling, the community uniting and working together as well. Finally, Kumtangs relationship means children relates with nature getting familiar, also it shows the relationship like a family as parent, teachers, and children are making Kumtang together.
Third, the education of Forest Kindergarten has potential for taking a role as a medium for place-based environmental education, the community for environmental education, and alternative life and education.
Language
Korean
URI
https://hdl.handle.net/10371/127139
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share