Publications

Detailed Information

An Analysis of Talent Development in Korean and German Football : 한국축구와 독일축구의 재능개발에 대한 분석

Cited 0 time in Web of Science Cited 0 time in Scopus
Authors

김준영

Advisor
권순용
Major
사범대학 체육교육과
Issue Date
2015-08
Publisher
서울대학교 대학원
Keywords
elite sportfootballtalenttalent identificationtalent development
Description
학위논문 (석사)-- 서울대학교 대학원 : 체육교육과, 2015. 8. 권순용.
Abstract
국제 경기에서의 성공을 위하여 재능 있는 축구선수를 육성해야 하는 중요성에도 불구하고, 현재까지 한국축구의 재능개발에 필요한 중요 요소들에 대한 분석적 접근이 없었다. 본 연구에서는 기존 문헌연구를 토대로 고안된 분석도구를 바탕으로 현재 진행되고 있는 한국축구의 재능개발 시스템을 평가하기 위해 축구 재능개발에 필요한 효과적인 요구사항들을 철저히 분석하였다. 본 연구는 독일과 한국축구 재능개발 시스템의 유사점과 차이점을 확인하기 위해 비교 연구에 기반을 두었다. 선진 모델로 입증된 독일축구가 한국축구의 비교대상으로 사용되었으며 이는 본 연구를 통해서 고안된 분석도구의 신뢰성을 확인하기 위함이다. 결과적으로, 이러한 접근이 효과적인 것으로 나타났는데 그 이유는 두 국가에서 차이점이 나타났기 때문이며 향후 다른 사례에도 적용 가능함을 확인하였다. 두 국가들로부터 입수된 문서 데이터와 인터뷰 (n=8) 결과를 항시비교법 (Strauss and Corbin, 1994)으로 분석하였다. 독일 모델이 선수들에게 효과적인 축구 학습의 환경으로 나타난 가운데 한국 모델은 많은 부분에 있어서 개선이 요구되는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 나타난 많은 핵심적인 문제들이 한국의 전체 축구시스템에 부정적인 영향을 주고 있는 체육특기자 제도와 관련이 있는 것으로 나타났다.
Despite the importance of nurturing talented football players in order to achieve international success, so far there have been no analytical studies that examine the factors critical for talent development in Korean football. In this study, the effective requirements for talent development in football will be thoroughly analyzed based on a literature review and the creation of a separate analytical tool to evaluate the current implementation of the talent development system in Korea. This study will also draw on comparative research identifying similarities and differences between talent development in the German and Korean systems. The German model, widely accepted as an advanced system supported by evidence, was chosen for comparison in order to identify the reliability of the analysis tool. This approach was highly effective because the differences between the two countries were identified and the potential application of the analytical tool to other cases in the future was confirmed. The documentary data initially collected from both countries and additional data gathered through the qualitative interviews (n=8) was analyzed under the framework of a constant comparative method (Strauss and Corbin, 1994). While the German model turned out to be an effective one for providing football players with a supportive learning environment for developing talent, it was noted that the Korean model requires much improvement. The study also suggests that many core problems are related to aspects of the current Athletic Specialist System that have negatively affected the entire Korean football system.
Language
English
URI
https://hdl.handle.net/10371/127341
Files in This Item:
Appears in Collections:

Altmetrics

Item View & Download Count

  • mendeley

Items in S-Space are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Share